Vis enkelt innlegg
Gammel 11-01-15, 14:42   #4
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bra valg av speilreflekskamera?

Hvilken objektiv man bruker kommer veldig annpå hva man skal. Mange har bare det objektivet som følger med. Det er ofte et 18-55 objektiv av dårlig kvalitet. Fungerer nok ok i mange tilfeller.

Lav tall på objektivet gjør at man kommer lenger fra det man tar bilde av og gir mer i bilde. Høyere tall gjør at man har mer zoom og kommer nærmere. Det er og objektiver som er fast.

F tallet på et objektiv sier hvor stor lysåpningen (blender) er. Lite tall gir mye lys men også mye uklarhet. Høyt tall gir lite lys men skarpt bilde i større del av bilde. Noe av det kjekke med speilrefleks er at man kan blure ut deler av bilde og bare ha klart der man har hoved fokus.

Jeg bruker stort sett 50mm f.1.4 objektiv. Det er et objektiv som ikke kan zoome, men som er veldig lyssterkt. Det gjør at jeg aldri bruker blits.

ISO er kamera sin evne til å kompensere for lite lys. Vist du husker tilbake til film tiden så kjøpte man film med forskjellig ISO. Høy ISO gjør at man kan ta bilde i veldig mørke omgivelser, men det gir ofte kornete bilder. Men enkelte kamera har god ISO og sa kan man gå nye høyere uten at det merkes. Jeg kan bruke ISO 3500 på mitt uten at det viser mens med 1000D vil bilde bli mer kornete allerede på 800iso.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat