Vis enkelt innlegg
Gammel 19-01-22, 17:51   #104
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Et mer relevant eksempel er kanskje som dette:
- Hei, jeg heter Tina.
- Å, på listen står det Christina?
- Ja, haha, det står i folkeregisteret ja, men jeg bruker bare Tina
- Ja, men er du døpt Christina, så sier jeg Christina, altså! Det er et prinsipp for meg!

Det ville vært veldig uhøflig, ja. (Men jeg tviler ikke et øyeblikk på at det skjer, rundtomkring)

Ja, det var kanskje et bedre eksempel. Eller Floksas, der noen insisterer på å bruke et navn man ikke aktivt bruker selv. Jeg har jo også et fornavn som ikke er i bruk, og jeg stusser alltid litt når folk insisterer på å bruke begge fornavnene mine, eller uttale fornavnet jeg bruker feil, selv etter jeg har korrigert uttalen. Samtidig så tenker jeg på det som mer irriterende eller rart, enn direkte uhøflig.

Det å bruke galt kjønnspronomen eller et navn som ikke stemmer med personens kjønnsidentitet eller valgte navn med vilje, er derimot både slemt og uhøflig.

Jeg har transpersoner i omgangskrets og familie, og har virkelig hatt null problemer med å bruke riktig navn og pronomen på dem fra første øyeblikk. Jeg kjenner ingen som bruker hen eller de/dem som pronomen, men kommer selvfølgelig til å bruke ønsket pronomen den dagen jeg møter noen som ønsker å bruke de/dem, og ikke hun/han/hen.

Samtidig, som en liten digresjon, så kan jeg skjønne at det er en litt mer krevende omstilling for de som står personen aller nærmest, både parnter og foreldre/barn. Jeg tror jeg skulle håndtert det fint med et av barna mine, men jeg innbiller meg at det hadde vært mer krevende hvis det hadde vært partner som kom ut med et annet kjønnsuttrykk, og det tror jeg gjelder for mange, uavhengig av legning. Jeg har blant annet merket meg at skuespilleren Elliot Page ble skilt fra kona si, omtrent samtidig som han kom ut som transmann. Og jeg var ikke egentlig overrasket, gitt den erfaringen jeg har med andre som har opplevd at partner har kommet ut med motsatt kjønn av det de ga uttrykk for å ha da de møtte partneren sin.


Sist redigert av Gaia : 19-01-22 kl 18:16. Årsak: transmann, ikke ransmann..
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat