Vis enkelt innlegg
Gammel 05-01-17, 09:58   #57
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Jeg er oppvokst på går midt i verste ulveområdet. Da jeg var barn og ungdom var det ingen, absolutt ingen, ulver i dette området. Vi gikk fritt mellom skog og jorder, det var en glidende overgang mellom dyrket mark og utmark. I denne kommunen og alle nabokommunene var sauehold det som var vanligst blant bønder og det vanligste yrket var å være bonde. De som hadde ku, i stedenfor eller i tillegg, hadde også kyr på utebeite og ungdyr på skogs- og fjellbeite om sommeren.

Mine foreldre ga seg med sau da de - etter 20 år uten å miste så mye som et lam - mistet halve flokken. Min far var også den første som mistet ungdyr (kalv) til ulv på over 100 år. Jeg vet ikke om det går an å sette seg inn i den doble fortvilelsen, ikke bare mister du et dyr som åpenbart har lidd, men du mister livsgrunnlaget ditt, tryggheten din og levebrødet ditt. At du aldri vet hvor den slår til neste gang. Mine foreldre har gjerdet inn all innmark med myndighetsgodkjent gjerde. Det er elektrisk og har piggtråd og er ekstremt kostbart å sette opp, man fikk heller ikke utbetalt støtte før etterpå, og da bare en prosentandel av kostnaden. Dette utlegget var for mange for høyt, de hadde for små marginer og måtte legge ned. Eventuelt kunne de fortsette, men da fikk de ingen støtte om de mistet dyr.

En klassevenninne av meg måtte slutte med sau nå etter at tapene ble for store. Hun er dugandes og har satset på kylling, men man mister jo mye frihet og fleksibilitet når man ikke har sau. (Vi andre ønsker oss jo frihet og fleksibilitet i jobbene våre?) Sauehold er ypperlig å kombinere med andre jobber og så godt som alle lærerne jeg hadde på skolen hadde sau.

Det som var det fine med å kunne sende sauer og kyr i utmark var at da ble det ikke tæret på innmarksressursene, disse områdene kunne brukes til forproduksjon, ekstra grønnsaksproduksjon for å spe på inntektene og til høstbeite. Nå må innmarken brukes til sommerbeite. De store ressursene som ligger i skog- og fjellområdene blir ubenyttet.

Folk som bor i denne regionen føler seg allerede marginalisert, det er ingen som hører på dem, de snakker ikke maktspråk. De er gjennomgående ganske fattige, snittinntekten er lav, bilene er gamle og husene er kalde. De føler sterkt på at de er misforstått og mislikt, når alt de prøver er å skrape sammen et levebrød og bo der de liker å bo, eller føler plikt til å bo, siden de feks driver en fjellgård som har vært i familien i 400 år.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 05-01-17 kl 10:14.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat