Vis enkelt innlegg
Gammel 24-01-07, 19:33   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: J.M. Coetzee: Boyhood/Barndom. Diskusjonstråd

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg tenkte mest over om jeg var enig i om hovedpersonen var hard og uempatisk (jeg ser ham mer som en ekstrem individualist, tror jeg), og på hvor godt Coetzee skildrer det ekstreme ubehaget ved å være barn, som jeg kjenner godt igjen.

Jeg mener ikke at han er hard og uempatisk, altså. I alle fall ikke uempatisk. Men han formulerer seg som om han er det - og han fremstår som om han er, eller i alle fall prøver å være, veldig (nesten ekstremt) uavhengig. Uavhengig, og veldig bevisst ("self-conscious"), og veldig individualistisk. Og som barn i et strengt og rigid miljø, der man innordner seg eller blir utstøtt, er ikke akkurat dette egenskaper som blir verdsatt (eller akseptert).

(Og jeg mente "følsom" som i "sensitiv" og ikke "myk" eller "sentimental", kommer jeg på når jeg leser det forrige innlegget mitt om igjen.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat