Vis enkelt innlegg
Gammel 15-09-16, 15:34   #31
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Antall timer på årsbasis er ikke et mål jeg har hørt om for oss. Jeg tror ikke det er noen som teller det, mulig jeg tar feil, men

Ok. Eg har sett det i oversikter over ulike yrkesgrupper, når det har vore snakk om lærarferiar og liknande. Eg trudde alle tariffavtaler hadde årsverk definert, slik det blir framstilt her. For lærarar er i alle fall arbeidstidsavtalen med 1680 årstimar veldig klart kommunisert, men det kan hende behovet for å vere tydeleg åp dette varierer mellom yrkesgrupper.

Sitat:

Norge, hvor mange arbeidstakere har tariffestet 37,5 timers arbeidsuke og 5 ukers ferie, vil et årsverk utgjøre ca. 1 695 timer.[1] I SSBs lønnsstatistikker regnes et årsverk som 1 950 timer (inkludert ferie).[2] 1 750 timer (eksklusive ferie) brukes som årsverk i bygg- og tjenestestatistikk. Definisjonen av utførte årsverk tar utgangspunkt i avtalte og utførte timer per uke i SSBs arbeidskraftundersøkelse.[3]

Sitat:

For arbeidstakere som jobber i turnus (dag, kveld, natt) er normalarbeidstiden i dag 35,5 timer per uke for for eksempel en sykepleier, mens en skiftarbeider i industrien har en arbeidsuke på 33,6 timer. I 2009 ble det lagt frem et nytt lovforslag som setter normalarbeidstiden for alle som jobber i turnus til 33,6 timer. Utvalget foreslår at en time om natten (kl 21-06) skal regnes som en time og 15 minutter og en time på en søndag vil telle som en time og ti minutter.[5] Et årsverk i turnus vil etter dette utgjøre 1 568 timer.

(https://no.m.wikipedia.org/wiki/Årsverk)

Derfor har eg lurt på om denne streiken - når det er snakk om å jobbe inn feriar - handler om at arbeidsgiversida vil auke det totale timetallet. Men det kan hende det ikkje er relevant for legar.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat