Vis enkelt innlegg
Gammel 12-07-18, 20:47   #19
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Moralsk spørsmål: Er det greit å ikke snakke sant hvis det gavner noe/noen?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg er redd jeg er en sånn skumling som avslører tulleløgner og som synes den type opplegg er feigt og lite konstruktivt. Når jeg gjennomskuer hvite løgner blir jeg såret - jeg føler at vedkommende da kjenner meg for dårlig og ikke respekterer meg nok til å ta en ordentlig samtale.

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Jeg liker ikke såkalte hvite løgner og synes det er så ubehagelig å bli utsatt for dem at jeg trekker meg mer eller mindre bevisst unna mennesker som bedriver slikt. De rykker rett og slett noen plasser ned på listen over mennesker jeg har tillit til og respekt for.

Jeg selv opplever det samme som dere, Appelsin og Drømmedama, jeg blir flau og sur av å bli løyet til. Og det tar fra meg all tillit til at folk greier å snakke sant til meg senere, så derfor er jeg ikke begeistret for det selv. Men samtidig så ser jeg at dette ofte fungerer utmerket, så da er FP nydelig for å sjekke stemningen.

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg vet ikke helt hva jeg mener.
En kollega fungerer ikke som kontaktlærer, hun har null relasjon til elevene og følger ikke opp de som trenger det. Neste år blir hun tatt ut av kontaktlærerfunskjonen, rektor har grunngitt det med at «det kan være godt med en pause og hun trengst til andre oppgaver.» Jeg mener rektor bør kalle en spade for en spade slik at hun kan forbedre seg. Rektor mener at spaden vil føre til dårlig stemning, melt down og sykemelding.

Ja, det er akkurat dette ... På en arbeidsplass av en viss størrelse vil det alltid være behov for å skyfle folk litt om, og da er det å omplassere folk som ikke fungerer en "plausibel" grunn - også når de ikke mestrer jobben. Og det er klart det er fristende, i alle fall i korte løp. Men på lang sikt er det utrolig problematisk at lederne ikke gjør sin jobb. Jobben til en personalleder er å tilrettelegge for at de ansatte skal jobbe.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat