Vis enkelt innlegg
Gammel 05-11-18, 10:30   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Endring i abortloven?

Jeg stod virkelig på barrikadene sist Høyre leflet med å endre abortloven, mht reservasjonsrett, tenkeperiode og gudvethva. Når er de i gang igjen. Jeg irriterer meg voldsomt over at det er kvinners kropp de setter på agendaen hver gang de vil sikre seg makten. Som om kropp er en handelsvare de kan bytte bort når det passer seg sånn.

Jeg forstår virkelig ikke at de sier at loven skal endres, men ingen vil merke endringen. Jaha? Hva er da poenget?

Og jeg fatter ikke at de mener at flere kvinner skal måtte møte for en nemd for å forklare seg, når de samtidig sier at ingen praktiske endringer vil skje. Samtidig som de sier at de (som de fleste andre, tross alt) ønsker at antallet aborter skal ned. De siste 20 årene HAR antallet aborter falt drastisk. Det finnes risikofrie tester man kan ta før uke 12 for å slippe senaborter, men de er ikke tillatt i Norge - kvinner må heller ta en risikofylt test etter uke 12.

Og at regelen de nå diskuterer kalles slett ikke "Downs-paragrafen", dette er et begrep konstruert de siste månedene (ref google-søk), og gjelder kun 25 % av de abortene det er snakk om. En regelendring vil mao. ramme en rekke andre forhold. Hvis man kan ta senabort på friske barn pga sosiale forhold, fatter jeg ikke hvorfor store skader og alvorlige sykdommer skal være unntatt. Og nei, jeg er ingen tilhenger av sorteringssamfunn, men jeg er tilhenger av kvinners valg og rett til å bestemme over egen kropp - særlig uten at dette skal være handelsvare ved politiske forhandlinger.

https://www.nrk.no/norge/krf-ropstad...ter-1.14279175

Blessed be the fruit

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 05-11-18 kl 10:45.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat