Vis enkelt innlegg
Gammel 25-10-18, 07:37   #10
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er mor som har gått gravid og som har født med alt det bringer med seg og det er hun som produserer melk med det, det kan føre med seg av bekkentrøbbel og alt med seg. Hvor mye hver av de voksne skal være hjemme bør være opp til hver enkelt familie å finne ut av, men de første seks ukene burde både mor og far være hjemme. . Jeg synes ikke politikerne skal blande seg enda mer inn i dette, det er alt for mye styring som det er!

De fleste av oss får 50 år i arbeidslivet med dagens pensjonsordning, vi har ikke råd til å slutte før. Tida brukt i fødselspermisjon blir forsvinnende liten til sammenlikning og jeg nekter å tro at en dyktig kvinne vil holdes igjen et helt yrkesliv av et par-tre permisjoner på trekvart år.


Dette oppsummerer mange av argumentene jeg hører mot tredeling ja. Men det er jo slik at de aller, aller fleste menn tar ut fedrekvoten og ikke noe mer.
Altså virker kvotering. At kvinner diskrimineres i arbeidslivet er ikke en myte, det er fakta.
Ifht til de første seks ukene kan jeg være enig i at far burde hatt rett til permisjon kanskje en mnd sammen med mor og at antall uker ikke burde påvirkes av når man føder.
Men å dra «kvinnen går gravid» kortet når mor kan ha 37 uker hjemme det går jeg ikke med på. Er man ikke restituerer etter 37 uker er det vel sykmelding man trenger.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat