Vis enkelt innlegg
Gammel 05-02-08, 14:28   #26
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift til skikkelig luftige boller

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg lager gode boller med alle bolledeiger så lenge det er sukker, mel, melk og masse kardemomme.

Jeg blander det våte og har høy temperatur (45 grader), løser tørrgjær oppi, elter (for hånd eller maskin avhengig av hvor mange porsjoner jeg lager - tilsetter mel til deigen akkurat slipper bollen), dobbelthever (hever til dobbelt størrelse, slår ned deigen og hever til dobbelt størrelse igjen), ruller ut boller, etterhever (ikke så fryktelig lenge) og steker.

(Siden jeg har høy temperatur og blander tørrgjær i det våte så hever deigen uansett hvor kaldt det er i rommet.)

Sånn gjør jeg også, bortsett fra at jeg ikke har så høy temperatur. Er så redd for å drepe gjæren. Litt pysete sånnt sett

Jeg ble så inspirert av denne tråden at jeg gikk på kjøkkenet og satte en bolledeig. Tenker nok gutta i familien blir fornøyd når de kommer hjem fra jobb/bhg til nybakte boller

Tror det blir en del, for jeg brukte visst nesten 2 kg mel

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat