Vis enkelt innlegg
Gammel 24-10-18, 23:48   #6
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Dette er nærmest det eneste området, hvor jeg opplever at det ikke er helt rett frem at kvinner og menn skal likestilles fullt ut. På alle andre områder i samfunnet, er det selvsagt at likestillingen er fullstendig, men ikke her. Her argumenteres det med fysiske forskjeller - og fremhever dermed at det ER en forskjell mellom kjønnene.

Jeg tror personlig, at vi ALDRI kommer til å nå fullstendig likestilling i arbeidslivet, hvis disse ulikhetene i forhold til permisjonstid og fordeling av omsorgsoppgaver ikke jevnes ut. Det er ikke lov å spørre om graviditet eller familieplanlegging ved jobbintervju, og man må selvsagt tilrettelegge for graviditet, skaffe vikar til permisjoner og være positiv til redusert stilling i forbindelse med småbarnsperioden - men at disse faktorene samtidig ligger i bunn for en del disponeringer i arbeidslivet, og er med på å holde kvinner som gruppe tilbake lønnsmessig - det garanterer jeg. Det sier seg selv, at jeg har mer å slå i bordet med under forhandlinger om lønn og vilkår, når jeg ikke samtidig understreker at jeg må gå hver dag kl 15 for å rekke barnehagen, eller ha fri hver mandag for å få "litt unna hjemme".

Jeg sier ikke det er RIKTIG, eller RETTFERDIG - men så lenge mødre drar kjønnskortet og bruker graviditet og fødsel som en brekkstang for redusert stilling og større permisjonsprosent, tror jeg nesten vi bare må akseptere at det kommer noen ulemper i dette kjølvannet.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat