Vis enkelt innlegg
Gammel 25-10-18, 02:26   #9
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Jeg ser ingen grunn til at ikke denne endringen også bør innføres. Hvis man er veldig opptatt av at mor skal ha max av permisjonen, så har man fortsatt stor mulighet til det gjennom valget av fellesperioden på 18 uker slik at det blir 18+19.

Mors 6 ukers barselpermisjon i etterkant av fødsel burde vel strengt tatt tas helt ut av permisjonskabalen. Den er der kun for mor, og følger ikke barnet på noe vis. Det fikk vi erfare da far, pga min kroniske sykdom, tok over all permisjon da vi fikk yngste. De ukene kunne ikke overføres far, så enden på visa var at minsten fikk kortere tid hjemme enn andre barn. Siden de 6 ukene blir begrunnet med at de tilfaller mor pga "helsemessige årsaker" så burde man heller kalt det sykemelding.

Husker min mann fikk spørsmål fra sin sjef "er du klar over hva du nå gjør?" da han sa han skulle være hjemme et år i fødselspermisjon. Det var i en tid da han var rimelig fast track'et oppover i systemet der, og et år permisjon ville jo påvirke det. Min mann lot seg ikke ense av en slik påpekning, men det er jo derfor vi trenger klare regler når det kommer til permisjon. Det skal ikke være slik at det skal være "enklere" for kvinner enn menn å ta permisjon eller at kvinner forbigås i større grad pga det er de som har hovedvekt av permisjon slik det var tidligere. Det vil alltid være noen familier en slik modell ikke vil funke for, men vi kan jo ikke ha et system som tar utgangspunkt i det.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat