Vis enkelt innlegg
Gammel 25-10-18, 09:45   #14
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Det er ingen tvil om at dyktige kvinner holdes igjen av for lang fødselspermisjon. Det er ikke uten grunn at en del kvinner i lederstillinger er raskt tilbake i jobb og overlater en større andel av permisjonen til mannen.

Jeg kan faktisk ikke se et eneste godt argument for at man ikke skal holde av en tredjedel av permisjonstiden til far. Det er egentlig ikke nødvendig å holde av de seks ukene utenfor, siden "normen" sannsynligvis blir 2/3 til mor 1/3 til far. I alle fall ikke når man ser at det er det som skal til for å få mennene på bane hjemme. Joda, noen menn står på krava. Og noen kvinner ser at det er en fordel for dem med menn som er likestilte på hjemmefronten. Men det er jammen ikke alle menn som har arbeidsgivere som er likestillingsorienterte.

Og da snakker jeg av erfaring, siden det var slik vi delte permisjonene våre (dvs. jeg var en måned lenger hjemme med andre enn med første, fordi vi hadde en sommerferiekabal som måtte gå opp med henne). Jeg har fullammet den anbefalte tiden, nattammet (alt for lenge) og har tatt så og si alt av våkenetter (mot at mannen så og si alltid har stått opp med barna, når de sto opp i otta), og er på ingen måte noen superkvinne.

Mannen min hadde topplederstillinger begge gangene han var hjemme i mye lenger permisjon enn hans "kvote", og der han jobbet så var det helt nødvendig for at hans mannlige ansatte skulle "tørre" å ta ut lange permisjoner og være trygge på at det ikke fikk karrieremessige konsekvenser for dem.

Jeg tror at vi som samfunn er tjent med ordninger hvor arbeidsgivere innser at menn i en viss alder også vil kunne ha noen avbrekk på grunn av permisjoner, fordi det da ikke er en (like stor) faktor om det er en ung mann eller en ung kvinne man ansetter. Man får tross alt ikke gjort noe med at det er kvinner som går gravide, og som føder. Og så tror jeg det er bra at det er like selvfølgelig, på samfunnsnivå, at det er en pappa som følger barnet til helsestasjonen, legen, på foreldresamtaler osv, som at det er en mamma som gjør det. Min erfaring er at den eneste forskjellen i omsorg som mor kan gi barnet det første leveåret er at hun faktisk kan amme, med den ekstra hudkontakten det kan gi (hvis man ikke er veldig bevisst på det, og gir flaske med samme hudkontakt, for det er jo faktisk mulig å gjøre). Barn er tjent med to likeverdige omsorgspersoner, og menn er tjent med å få være en likeverdig omsorgsperson. (Mor er tjent med å ikke være den som styrer hele sjappa hjemme, fordi det gir ganske mye frihet, det også, å ha en livspartner som deler ansvaret på hjemmebane fullt ut.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat