Vis enkelt innlegg
Gammel 29-12-10, 12:05   #847
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.731
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2010

Jeg er endelig ferdig med eksamen og har tatt fatt på de skjønnlitterære godbitene som har skreket på meg en stund nå.

1. Jo Nesbø - Panserhjerte. Jeg elsker Nesbø og koste meg også med denne. Skrivestilen til den mannen er elskverdig. Boka var spennende og absolutt leseverdig, men langtfra like god som mesterverket Snømannen.

2. Anne Holt - Pengemannen. Krimelsker som jeg er, måtte jeg teste ut denne boka også. Holt er ikke like morsom etter at Hanne Wilhelmsen ble lam og sint, men denne duger. Det tok litt lang tid før fortellingen kom ordentlig igang, men man ble da belønnet med noen mord underveis. Helt ok bok, men ingen jeg vil anbefale varmt videre.

3. Johan Theorin - Nattefokk. Jeg ble skeptisk når det ble snakk om overnaturlige ting, for det hater jeg virkelig. Denne boka balanserer likevel så tett inntil ting jeg ser for meg at faktisk kan skje at jeg koste meg med den. Ingen høydare som jeg vil lese om igjen, men absolutt vanedannende.

4. Liza Marklund - En plass i solen. Jeg liker Annika Bengtzon, mye fordi jeg kjenner meg igjen i avismiljøet. Nå begynner det vel egentlig å bli nok, kjenner jeg. Plottet blir rett og slett så hinsides at jeg har problemer med å tro på det.

5. Jette A. Kaarsbøl - Den lukkede bok. Helt annen sjanger enn jeg vanligvis roter meg bort i, men jeg likte den veldig godt. Spesielt skildringen av bokas mannlige hovedperson gjorde meg nærmeste forelsket. Jeg slukte denne boka og kommer nok til å tenke tilbake på den inniblant.

6. Karl Ove Knausgård - Min kamp 1. Jeg er bergtatt og bestilte umiddelbart bok nummer to når jeg begynte å nærme meg ferdig. Vanskelig å forklare fascinasjonen, men det er noe brutalt ærlig med denne forfatteren. Jeg gleder meg til resten!

7. Helga Flatland - Bli hvis du kan. Reis hvis du må. En overraskende perle. Vi får et innblikk i en liten bygd, via historien til flere av innbyggerne. Tre unge gutter fra bygda reiser til Afghanistan og kommer hjem i flaggdraperte kister. Fortelingen er drivende god, gripende og velskrevet. Spesielt morsomt at forfatteren bytter mellom bokmål og nynorsk ettersom fortellerstemmen snakker dialekt eller ikke. Anbefales på det varmeste!

8. Kate Morton - Tilbake til Riverton. En historisk roman med en interessant historie og en forfatter med god fortellerevne. Leseverdig!

9. Karl Ove Knausgård - Min kamp 2. Fremdeles utrolig fascinerende! Jeg er hekta og må ha resten av bøkene også, det er helt sikkert. Jeg klarer ikke å sette fingeren på hva som er så gilt med å lese om denne mannens ganske så ordinære liv, men det er det altså.

10. Håkan Nesser - Carmine Street. En i utgangspunktet sterk historie om ei lita jente som blir bortført utenfor sitt eget hjem med faren som øyenvitne. Boka handler mye om foreldrenes streben etter å gå videre og kun det siste kapittelet er litt action-fylt. God begynnelse og midt, skuffende avslutning. Det virker som at forfatteren ville skynde seg å bli ferdig med prosjektet og dermed samlet alle poengene i siste kapittelet.

11. Karl Ove Knausgård - Min kamp 3. Barndomsskildringer. Noe i overkant detaljert til tider, men fremdeles leseverdig. Den hittil svakeste boka, synes jeg.

12. Victoria Hislop - Hjemkomsten. Store forventninger til denne forfatteren etter fantastiske Øya.Gripende fortelling og spennende skildring av historie som både skremmer og fascinerer. Slutten var åpenbar en stund før siste side, uten at det egentlig ødela noe. En bok som helt klart fester seg og dette er en forfatter jeg liker veldig godt. Hennes evne til å bake historier inn i europeisk historie er fabelaktig.

13. Karl Ove Knausgård - Min Kamp 4. Mye seksuell frustrasjon blant to permer, men stadig fascinerende og banalt interessant. Spesielt gøy å lese om de første virkelige forsøkene på å bli forfatter. Jeg gruer, gruer, gruer meg til jeg har knauset ferdig...

14. Jamie Ford - Hotellet på hjørnet av bitter og søt. Forsåvidt urovekkende historie om japaneres forhold i USA etter Pearl Harbour, men historien klarte aldri å fenge meg. Den står ikke godt nok hverken som kjærlighetshistorie eller som historisk roman for min smak, så da ble det skuffet leser denne gang.

15. Sofie Hexeberg - Frisk med lavkarbo. Litt annen sjanger, men viktig og nyttig for meg å lese. Inspirerende, godt skrevet og med oppskrifter.

16. Karl Ove Knausgård - Min kamp 5. Ah! Jeg har skrevet det som kan skrives om disse bøkene føler jeg, og jeg har på ingen måte forandret mening. Det er rett og slett litt irriterende å være ferdig med femmern.

17. Merete Junker - Jenta med ballongen. Veldig spesielt, siden jeg har vokst opp 100 m fra der hvor drapet i boken skjedde. Veldig gjenkjennelig geografi, lett og ledig historie - dog litt overdrevet språk til tider. Helt grei krim.

18. Torkil Damhaug - Døden ved vann. Damhaug skriver godt, men etter å ha lest ymse krimbøker i mange år så er plottet lett å finne ut av tidlig. Troverdige karakterer og god fortelling, men langtfra Nesbø-standard.

19. Marit Kalstad - Drømmeringen. En perle av en bok! Jeg ble helt henført og leste den ut iløpet av tre timer. Rett frem og rørende bok som garantert har satt spor hos meg. Kommer til å tenke på denne ofte.

20. Marianne Fredriksson - Simon og Eiketrærne. Ah, liker! Godt fortalt historie som både er urovekkende, opprivende og varm.

21. Unni Lindell - Sukkerdøden. Jeg liker krim og jeg liker Cato Isaksen, men jeg synes Marian Dahle er for overdrevet og likte derfor denne boka dårligere. Likevel, lettlest krim med høy underholdningsfaktor. Litt langdryg på slutten, kunne med fordel vært kortet ned.

22. Unge lovende forfatteres forening - Desember. Kremt, ja. Vanskelig for meg som har bidrag med i boka å mene noe om hjertebarnet. Veldig gøy å se den utgitt!

23. Berit Hoff - Mot til å skrive. Tips for å skrive skjønnlitterært. Bra som inspirasjon, men mye selvsagt og gjenkjennelig. Greit oppslagsverk til senere.

24. Zadie Smith - Hvite tenner. Jeg storkoste meg med denne og brukte litt ekstra tid på den for å slippe å bli ferdig. En perle.

25. Per Jan Ingebrigtsen - Ri vinden. Egentlig et skuespill, men nå også i boksform. Lettlest, men med en urovekkende historie i bunnen.

26. Esther Marie Johansen - Jeg elsker deg nå. Ung forfatter, noe språket bærer preg av. Grei bok med en sterk historie.

27. Anne og Even Holt - Flimmer. Jeg må bare innse at jeg er lei krim av Anne Holt. Det hjelper ikke det spøtt at hun har fått hjelp til medisinske begreper av sin bror. En nedtur, rett og slett.

28. Nicholas Sparks - Dagboken. Skikkelig feelgood-bok om kjærlighet. Til å bli glad av.

29. Johan Theorin- Blodleie. Gjesp! Jeg likte den første boka, var skeptisk til den andre og denne tredje var gørr kjedelig. Jeg liker ikke overnaturlige temaer og nå har den godeste Theorin tatt litt av. Det hjelper ikke at han avslører det ikke-overnaturlige i noe av det heller.

30. Xialou Guo - Fremmedordbok for kjærester. Morsom og annerledes, svært underholdende. Jeg likte denne!

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat