Vis enkelt innlegg
Gammel 30-12-10, 21:35   #849
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2010

1. Roy Jacobsen Vidunderbarn Nydelig bok. Det er noen dager siden jeg leste den ut, og jeg tenker på den fremdeles. Den kunne vært dobbelt så lang.

2. Terry Pratchett Soul Music

3. Karl Ove knausgård Min Kamp I Jeg var nysgjerrig og bittelitt skeptisk før jeg begynte, men skepsisen var ubegrunnet. Veldig lesverdig og velskrevet, og nå har jeg bedt bibliotekaren på skolen om å bestille nr 2 og 3.

4. Chaim Potok My name is Asher Lev Hva kan jeg si? Vidunderlig bok om en gutt som vokser opp i ortodoks jødedom, og som har et stort kunstnerisk talent. Takk for lånet, Blå!

5. Mary Ann Shaffer and Annie Barrows The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society Lettlest og søt. Skrevet i brevs form. Grei ventebok.

6. Nicole Krauss The History of Love Jeg syns denne ville mer enn den fikk til. Til tider engasjerende, til tider platt.

7. Gregory David Roberts Shantaram Nå har jeg gjort noe jeg ikke har gjort tidligere i lesekarrieren min: Etter drøyt side 500, så bare skumleste jeg litt her og der, før jeg leste de siste fire sidene ordentlig. Jeg ble engasjert i historien i begynnelsen, men etter hvert måtte jeg bare innse at jeg ikke var nysgjerring nok på hva som skulle skje til at jeg orket 4-500 sider til.

8. Karl Ove Knausgård Min Kamp 2 Jeg liker denne veldig godt. Han skildrer, observerer og reflekterer virkelig bra. Jeg har neste bok på vent, men leser nok noe annet først.

9. Chaim Potok The Gift of Asher Lev Oppfølgeren til My Name is Asher Lev, og en fabelaktig fin bok, men mer preget av klaustrofobi og håpløshet i forhold til hva som er forventet enn den forrige.

10. Terry Pratchett Carpe Jugulum Om demoner og hekser og misjonærer. Skarpt og morsomt som vanlig.

11. Robin Hobb Ship of Magic Første i en fantasytrilogi. Det tok lang tid for meg å bli begeistret, jeg vurderte faktisk å gi meg, men nå syns jeg det er synd jeg ikke har den neste i hus.

12. Bill Bryson My African Diary En liten, tynn bok som ikke var vanlig Bryson-morsom, men inntektene fra boken går uavkortet til CARE, så løp og kjøp.

13. Karl Ove Knausgård Min Kamp 3 Høy gjenkjennelsesfaktor ang 70-tallets barndom. Og Knausgård skriver så bra!

14. Karl Ove Knausgård Min Kamp 4 Dette er den boken jeg har likt minst av Knausgård-serien, men den var fremdeles bra.

15. John O'Farrell An Utterly Exasperated History of Modern Britain (or 60 year of making the same stupid mistakes as always) Veldig morsom (dog "over the top" noen ganger) historie om politikk og hverdagsliv i Storbritannia.

16. Marina Lewycka We Are All Made of Glue Småmorsom bok med litt alvor innimellom. Lettlest.

17. Chaim Potok Davita's Harp Nok en nydelig bok fra denne forfatteren. Denne fikk meg til å gråte. Har du flere Potokbøker, så er jeg interessert, Blå.

18. Åke Edwardson Det beste landet Grei krim, som jeg pløyde raskt gjennom for å bli ferdig før jeg skulle på ferie.

19. John Irving last night in twisted river Jeg er en helfrelst Irvingfan, og da blir jeg dessverre av og til skuffet, men ikke denne gang! En kokk, forfattersønnen hans, en tømmerfløter og en hel rekke fabelaktige personer skildres i ulike miljø og tidsepoker fra 1954 til i dag.

20. Terry Pratchett Going Postal Morsom, som forventet, men ikke blant de aller beste.

21. Jette A. Kaarsbøl Den lukkede bok En Veldig God Bok! Vanskelig å legge den fra seg, og vanskelig å ikke av og til legge den vekk fordi det ble for intenst.

22. Celcilia Samartin Salvadoreña Lettlest og fengende historie. Jeg hadde elsket den som tenåring.

23. Jon Fosse Nokon kjem til å komme Nokon kom, nokon såg og nokon irriterte seg kraftig over dialogen.

24. Robin Hobb Mad Ship Bok to i en fantasytrilogi. Underholdende.

25. Rune Belsvik Ein naken gut Grei nok.

26. Karl Ove Knausgård Min Kamp 5 Veldig bra! Og kjekt at den er satt i Bergen.

27. Sigurd Hoel Syndere i sommersol Den var sikkert morsom og provoserende da den kom ut. Nå var den interessant historisk og i egenskap av å være en klassiker.

28. Vidar Sundstøl Drømmenes land Litt annerledes krim med et moralsk dilemma som gjorde den uhyggelig.

29. Henning Mankell Pyramiden Flere historier om den unge Wallander. Kjekt for oss som 'kjenner' ham.

30. Sara Stridsberg Drömfakulteten En sær og ikke så lett tilgjengelig roman om Valerie Solanas (kvinnen som er herostratisk berømt for drapsforsøket på Andy Warhol). Fascinerende, velskrevet og brutal.

32. Henning Mankell Den oroliga mannen Den siste boken om Kurt Wallander. Veldig god, ikke bare en krimgåte.

33. Dag Solstad Armand V. Jeg engasjerte meg mer enn jeg trodde i Armands liv og levnet fortalt i fotnoter. Veldig Solstadsk.

34. Mara Lee Ladies Om fire kvinner, skjønnhet, overflatiskhet, objektifisering og hevn. Interessant og absolutt lesverdig.

35. Nick Hornby Juliet, Naked Småmorsomt.

36. Terry Pratchett Jingo Jeg har ledd høyt flere ganger. Perfekt bok for syke eksamensskrivere.

37. Connie Willis Miracle and other Christmas Stories Fineste juleboken! Synd det ikke var enda flere fortellinger.

38. Audrey Niffenegger Her Fearful Symmetry Viktoriansk kirkegård, spøkelser, mysterier og alt man kan ønske seg.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat