Vis enkelt innlegg
Gammel 05-01-11, 13:20   #52
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan var det egentlig med skrivefeil og orddeling og sånt - info til brukere

Jeg ble også overrasket over at det var vanlig med rødprikk for skrivefeil. Men det er jo ikke så lett å ha oversikten over hva som er prikkekultur, all den tid man som regel bare har oversikt over egne prikker og de få som outes i forumet (få i forhold til antall prikkes som gis).

At skrivefeil kommenteres i tråder, opptrer mye hyppigere rettet mot helt ferske brukere enn mot de mer etablerte, og spesielt hvis den nye brukeren er litt kjekkas, etter min oppfatning. Hvis det gjøres med litt eleganse og sjarm, synes jeg det er helt greit. Selv om jeg oppfatter det litt som om vedkommende som pirker har lyst til å jekke ned nykommeren, men ikke finner noe konkret i innlegget å ta tak i. Av og til, i hvert fall. I enkelte tilfeller opptrer nykommeren imidlertid så usympatisk at presentasjonen blir det greieste å kommentere fordi innlegget er så spekket med usakligheter at man ikke vet hvor man skal begynne.

Men den typen nykommere var vel ikke utgangspunktet for denne tråden. En fersk bruker som tydelig forsøker å gjøre seg kjent og som har en skrivefeil i ny og ne, bør selvsagt møtes med slack, både i tråder og på kontrollpanelet. Det er alminnelig høflighet. At dette er et forum med fokus på formuleringsevne og rettskrivning, gir ikke brukerne carte blanche til å herje med nye brukere som svikter litt på disse to frontene. Det er et menneske bak hvert nick, og så videre.

Men når vi først snakker om flisespikking på språk, så må jeg si at jeg setter veldig pris på når noen fanger opp en tastefeil som gir innlegg ufrivillig morsomme vinklinger. Det synes jeg er morsomt, da.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat