Vis enkelt innlegg
Gammel 14-05-20, 17:44   #16
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nyhetsdekning fra rettssaken om Johanne?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Litt usikker på hvordan det norske rettsystemet virker? I USA får man jo staff for "alt" (og kan jo derfor få straff på 300 år ...) I Norge har vi maksimalstraff og slik sett blir den "groveste" forbrytelsen vurdert?

Tror feks ikke ABB ble dømt for drapene og skadene han forvoldte, men for terrorhandlingen. Samme gjelder Barneheia, de ble dømt for drap. Vil tro det samme gjelder her? Det er terrorhandlingen som skal vurderes: Ikke drapet på Johanne eller angrepet på Moskeen, men begge under ett som terrorhandling?

(Jeg er ikke sikker, dette er bare noe jeg tror)

Når jeg var meddommer i en sak med mange siktelser så sa de at man fikk straff ut fra det groveste, og jo mer tilleggsgreier jo høyere på strafferammen gikk man. Tror jeg. Men de sakene var jo typ tyveri fra butikk og bæring av kniv og sånt, ikke i nærheten av dette.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat