Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-17, 21:56   #55
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Darren Aronofskys "mother!" (OBS med spoilere)

Herregud, jeg fikk jo ikke sove i natt - filme kvernet jo noe så innmari! Så ja, jeg skjønner godt at du skylder på Aronofsky for den hodepinen, Maverick

Ting falt langt mer på plass gjennom natten Dette med Kunstner/Han/Guds-rollen. Han var jo ganske passiv. Han gjorde jo ikke noe aktivt verken overfor Moder Jord/Henne eller Eva/Adam/Gjestene - men han var en lytter mot de NYE, dog relativt uinteressert/overkjørende mot Henne. Hun forvalter uten at han bryr seg så veldig. Da Eva/Gjest konfronterer henne, gjentar hun "You really love him" og Hun svarer på spm om hvorfor hun bygget det opp igjen bl.a. "This is His house". Hun har jo helt klart et kjærlig forhold til Huset/Universet/Jorden, og inget ønske om å gå utenfor. Faktisk det motsatte. Det er aldri snakk om livet utenfor. Hun nevner også Paradis. Hun vil ikke at det skal besudles - det gjennomsyrer hele filmen. Moder Jords kamp mot Fremmedelementene. Og litt tilbake til Gud/Ham/Kunstner. Det har jo vært en evig frustrasjon for troende (og egentlig agnostikere) at Gud ikke er mer aktiv i sin forvaltning av Skaperverket. Men en evig trøst ser vi Kunsteren/Ham/Gud har gjennom filmen - for Adam/Eva/gjestene i sykdom og sorg. Og så kommer Frelserrollen etter han blir Far.

Veldig spennende det du nevner om Syndefloden/Vasken, Maverick! Jeg tenkte på de konstante advarslene Hun/Moder Jord kom med, men Gjestene/Menneskene ignorerer det selv om de tilsynelatende er enig. Jeg tenkte i de baner at det kunne sidestilles med de menneskeskapte klimaødeleggelsene?

Barnet tenkte jeg også var Jesus. Og den offerscenen var virkelig disturbing Men veldig lik den historien vi er kjent med, dog i fast forward versjon. Han/Kunstner/Gud sa da "They only wanted to meet him"/ "Touch him" nesten som han var himmelfallen over hvordan de behandlet ham, og det stemmer jo med historien vi kjenner og som er tolket opp gjennom.

Den Gule Medisinen tenkte jeg var Moder Jords quick fix. Hun fikk jo vondt hver gang det var en trussel mot Paradiset/Universet. Som fikk balansen intakt igjen.

Jeg så Eva/Gjesten som nysgjerrig, påtrengende, krevende, kynisk - ganske klare trekk på oss menneskene også. Ja, og det Maverick sa.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat