Vis enkelt innlegg
Gammel 09-05-18, 12:28   #37
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.103
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løping - "en ærlig idrett"

Men de fleste prosjekter som handler om trening viser gjennomsnittseffekter. Og snittet mellom minus to og pluss to er null. Mens snittet mellom null effekt og positivt effekt er fortsatt positivt.

See? Men om man forsker på anestesi så vil jeg tro at du ikke måler for eksempel hvor mange prosent bedøvet man blir, men nettopp hvor mange det ikke virker på.

4*4 er et typisk eksempel på en treningsform som virker positivt på nesten alle, derfor har de klart å levere et entydig forskningsresultat. Men hardere intervallformer som for eksempel progressiv langkjøring, langintervaller (5 * 3000 meter o.l.), hurtige kortintervaller over terskel vil kunne være (svært) positive for folk som tåler mye trening, men virke direkte negativt - altså medføre formforverring - for folk som ikke tåler det. Man kan selvsagt designe forsøk der du klarer å se på det også, men jeg tror det krever voldsomt store utvalg da, for å klare å korrigere for alt, og det blir kjempedyrt/omfattende. Jeg har ikke sett gode studier på det, i hvert fall.

Ta for eksempel årets mest misforståtte lege: https://www.aftenposten.no/amagasine...ere-av-a-trene

Hans agenda er jo ikke at han ikke tror det er sunt å trene (for hjertepasienter), men at han mener at det er for dårlig dokumentert at det er sunt (for hjertepasienter) å trene. Han er ute etter midler til sin egen forskning på akkurat dette, tror jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat