Vis enkelt innlegg
Gammel 05-09-22, 11:17   #3
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.459
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan sette opp et blomsterbed?

Nå er riktignok mitt "bed" bare ekstra dype, innebygde balkongkasser, men jeg har plantet flerårige stauder i stedet for vanlige balkongblomster som man må skifte ut hvert år. Jeg har både lave busker, høye strå og ulike vekster med eller uten blomster. Sørger for å plante noen som blomstrer tidlig og noen som blomstrer sent slik at det alltid er pent og i tillegg har jeg planter som har pene blader slik at man ikke er avhengig av selve blomstene for å ha et frodig bed. Går man på hagesenter i begynnelsen av mai, har de ofte et godt utvalg og de aller fleste stauder er merket oversiktlig med når de blomstrer, hvor høye de blir, om de skal ha sol eller skygge etc. Det kan være lurt å spørre i tillegg om noen trenger ekstra pleie (dekke til) om vinteren for å overleve, selv om det er min erfaring at selv de staudene jeg over hodet ikke trodde ville holde til neste år, plutselig dukker opp om våren. Veldig gøy. Den eneste jeg har ordentlig dårlig erfaring med (dessverre) er sommerfuglbusk som dessverre døde to år på rad (så nå har jeg en annen som ikke er så fin, men som lever). Stauder er gøy, de er (ofte) billige og det finnes utrolig mange ulike som sprer seg og sprer glede. Jeg lar dem visne og klipper av sent på våren når nye spirer kommer opp. Veldig enkelt og greit.


Sist redigert av liefje : 05-09-22 kl 13:50.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat