Vis enkelt innlegg
Gammel 19-09-06, 09:29   #41
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg snakket med læreren til min datter om bøker. Hun sa at bøkene av Anne Cath. Vestly og Astrid Lindgren ikke fenget ungene noe særlig. Hun mente at de ble for kjedelige og at barn i dag krever mer fordi de er vant til å få presentert det meste i lyd og bilde. I tillegg mente hun at samfunnet har forandret seg så enormt siden disse bøkene ble skrevet at barna ikke kjente seg igjen.

Vel, jeg mener at læreren til datteren tar grusomt feil. Ikke at det beviser noe, så klart, men jeg har lest samtlige Knerten-bøker og Lotta i Bråkmakergata-bøker for Frøkna, og hun var trollbundet av fascinasjon.

Bøker trenger ikke ha et gjenkjenbart miljø for å fenge. De trenger bare å ha et fengende miljø. Harry Potter er vår tids største barneboksuksess, og hvor mange barn er det som kan "kjenne seg igjen" i miljøet på Hogwarts? Det er en eventyrbok, for søren. På samme måte vil barn kunne leve seg inn i miljøene i "Den hemmelige hagen", "Marikken" og "Emil": som eventyrbøker og fortellinger, som nettopp ikke handler om deres eget miljø. Det er da ikke et argument mot en bok at den har en handling fra en annen tid eller et fremmed sted. For mange bøker kan jo det være en del av sjarmen.

Og barn som er vant til å bli lest for eller lese selv trenger visst ikke "å få presentert det meste i lyd og bilde". De kan ta fantasien til hjelp.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat