Vis enkelt innlegg
Gammel 19-09-06, 23:15   #49
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Min liste ser ikke slik ut.

For det første er alt hulter til bulter, klassikere, døgnfluer, småbarnsbøker og mer ungdomsbøker om hverandre...

Det er også noen jeg ikke har lest, som jeg ikke vet noe om. («Dagen som forsvant», Tormod Haugen, «Dustefjerten», Rune Belsvik, Kabalmysteriet», Jostein Gaarder, «Trollkrittet», Zinken Hopp.)

Har Jostein Gaarder noe på en slik liste å gjøre? Er agenten hans i dette rådet som har valgt ut???

De jeg (heeelt objektivt) er absolutt enig i at skal stå på en slik liste er:
«Den hemmelighetsfulle hagen», Frances Hodgson Burnett, «Alice i Eventyrland», Lewis Carroll, «Danny og den store fasanjakten», Roald Dahl, «Det suser i sivet», Kenneth Grahame, «Tom Sawyer», Mark Twain, «Tordivelen flyr i skumringen», Maria Gripe, Løven, heksa og klesskapet, C.S. Lewis, «Jorden rundt på 80 dager», Jules Verne.
og kanskje Heidi av Johanna SPYRI

Jeg synes Prøysen for barn bare er sånn passe, Prøysen for voksne derimot er helt fantastisk! Anne-Cath Vestly er heller ikke stor litteratur, det er mer hverdagsbrukslitteratur. Koschli' og alt, men bare det. Torbjørn Egner er direkte døll. Tor Åge Bringsværds barnebøker er mye bedre. Pippi er gørr. Karlson på taket likeså. Jeg synes, som flere her, at Mio min Mio, Brødrene Løvehjerte, Ronja Røverdatter er mye bedre. Og for de mindre er Barna i Bråkmakergata og Bakkebygrenda langt hyggeligere bøker. Jeg liker Per Pusling også.

Nils Holgerssons reise savner jeg. Anne fra Bjørkely likeså. Ellers burde flere Maria Gripe-bøker være på listen, Agnes Cecilia, feks og Skyggen over steinbenken.

Kan dere bare late som om det var jeg som skrev dette? Så slipper jeg å gjøre det selv?

Eller forresten, kan føye til at jeg har lest kabalmysteriet men skjønner fortsatt ikke helt at den skal være så bra. Den var fascinerende ja, med historiene inni hverandre, men jeg synes den prøver å være litt Alice i Eventyrland uten å kunne måle seg. Da burde heller Veien til Agra av Aimee Sommerfeldt være der.

My er aktiv nå   Svar med sitat