Vis enkelt innlegg
Gammel 21-09-17, 15:35   #48
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor ønsker Høyre å ødelegge helsevesenet?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg skjønner selvfølgelig at de må fordeles, men jeg mener samtidig at vi har en del ordninger som belønner flaks. F.eks. var det helt horribelt å fjerne arveavgift, og jeg synes vi burde hatt nasjonal eiendomsskatt. I tillegg kommer de helt absurde pensjonsavtalene. Jeg synes også at det å gi overgangsstønad til alle som er alene med barn, selv om det i praksis betyr at de får litt ekstra inntekt en periode før de går tilbake til normalen, er et feilgrep. Overgangsstønad burde vært forbeholdt de som er under utdanning, ufrivillig deltidsarbeid (med krav om å søke andre jobber) o.l.

Helt enig med Input. Vi har veldig mye å gå på før vi trenger å la det gå ut over de svakeste. Jeg kan til og med være med på å diskutere sykelønnsordninga, hvis diskusjonen går på innstramming for de som har mest. Hva med f.eks. et tak på 5G istedenfor 6G?

Beslutningsforum gjør en bra jobb, og jeg syns absolutt det er slik vi skal prioritere helsekronene. Så kan heller politikerne gå inn og si at "vi mener et leveår er verdt 2 millioner", og på den måten sørge for at flere typer medisiner slipper gjennom nåløyet. Men det kan ikke være opp til politikerne å velge hvilke pasientgrupper som skal prioriteres, basert på følelser.

Jeg tror det er derfor jeg reagerer så veldig på innstramming i pleiepenger. Uansett hvordan det går med ungen, så er pleiepenger noe som gis i en periode. Hvis man tar godt vare på foreldrene i den perioden, så vil de trolig være i stand til å gå på jobb igjen når krisen er over. Har man flaks, så blir også ungen frisk(ere), og kan bidra positivt til samfunnet (økonomisk eller med andre verdier). Hvis man skrur til stikka, så kjører man enten foreldrene så på knærne at de ikke klarer å reise seg igjen, eller så må helsevesenet legge inn større ressurser fordi foreldrene ikke klarer jobben selv mer. Og et døgn på institusjon koster rimelig mye mer enn pleiepengesatsen. Så det å ta fra foreldrene til de aller sykeste barna pleiepenger er rett og slett dårlig samfunnsøkonomi.

Og som sagt, jeg er fullstendig klar over at det totalt sett blir delt ut flere pleiepenger framover. Det er likevel en innstramming for de med de sykeste ungene. Hvis man absolutt skal ta fra noen pleiepenger, så burde det vært slike som oss, som fortsatt ikke hadde brukt opp omsorgsdagene for det året da vi fikk pleiepenger.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat