Vis enkelt innlegg
Gammel 17-09-11, 17:07   #12
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Amerikanere i Norge - hva vise fram

Hva med å ta togturen vestover istedet? Innom flåmsbanen og "Norge i et nøtteskall"-runden?
Og rafting på sjoa.
Da jeg var innom Stryn var det veldig bløt snø og regn så jeg ble litt skuffet, men det er sikkert kjekt for amerikanere. Et alternativ er jo et "skikkelig" brebesøk evt. med guidet tur på breen om man tror minstemann tåler det.
Jeg ville tittet på turistforeningens turer, kanskje de har noen sånne barne-og-ungdomsklatrehelger i fjellet, gåturer, eller noe man kunne planlagt rundt. Det pleier å være VELDIG gøy Nå tenker jeg ikke på barneturene deres altså, men de for de litt større barna - evt. kan man jo se hva de foreslår for den aldersgruppen og herme.
Jeg har sansen for prekestolen, og prekestolen camp selv om det jo blir et stykke bortenfor der dere skal.
De er vel vant til wetnwild og tilsvarende, så badeland utgår med et brak... men hva med en av klatreparkene i vestfold? skien eller... den jeg og lillegutt var på, høyt og lavt.
Langedrag blir nok for barnslig... men hva med å finne en sånn ridetur oppi fjellheimen? Det går hvertfall en til Oset høyfjellshotell på Golsfjellet, men det er flere av dem. Passer fint for voksne og barn, og de har hester til _alle_ formål og alle typer ryttere, vanligvis.
Jeg er veldig glad i Glitterheim ("rett" etter Besseggen når du er komt nordover over Valdresflya) og Sota Sæter (videre nordover forbi Lom, og vestover på veien til Geiranger) fordi det er så visuelt vakkert der. Og på glitterheim er det så fantastisk at det ikke er mobildekning Glitterheim må man sykle til (8km inn, sykler kan leies der man parkerer bilen). Sånn til å overnatte altså. Turen innover via hvaheterdennåfjelltoppen før Geiranger og ned til Geiranger er jo HELT genial for sånne sørstatsturister. Snø og vann og FJELL og breathtaking hele veien.

Trollstigen er ikke jeg så fortjust i. Det er "bare en vei" liksom (jeg har kjørt motorsykkel i de sveitsiske, franske og italienske alper i mange år og er nok bortskjemt derfra), og den ender liksom opp i ingensteds når man kommer sørfra. Lang "omvei" egentlig Men skal du via Herdalssetra er det den veien det blir.

Også er egentlig et besøk ti Herdalssetra et must. Både for sørstatsamerianere og nordmenn. Det er en HELT fantastisk seter midt oppi ingenmannsland nord for geiranger, de har en million geiter, og løsgående hester og sauer (og kuer?), og det går an å overnatte. De har litt mat der så man kan spise, og man kan kjøre helt inn på grusvei. Absolutt fabelaktig plass, selv for eldre barn vil jeg påstå, og voksne. For det _er_ faktisk litt eksotisk og gå og hilse på hester og sauer og sånt Og dra med seg matpakke opp i lia ved setra og kjenne at stillheten er _fullstendig_. Det må da være noe for både stadsboere og amerikanere?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat