Vis enkelt innlegg
Gammel 09-08-18, 15:36   #20
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.624
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Min opplevelse er vel egentlig at utlendinger vet veldig lite om Norge. Ikke så rart, vi er ikke så mange, ikke så viktige og er liksom litt på utsiden av det meste. Husker jeg ble litt stolt av Norge første gang vi bodde i Canada da flere vi møtte nevnte OL på Lillehammer, helt til jeg forstod at det var viktig for kanadierne fordi de selv gjorde det så godt under akkurat den olympiaden...

Jeg kom i snakk med et morsomt par fra Sør-Korea da jeg var i Italia i April. Jeg nevnte OL i Pyeongchang, og at vi hadde fulgt med på det, og da var de kjempeivrige, og antok at da kjente vi selvsagt til de berømte Sør-Koreanske kortbaneskøytestjernene... Jeg kjente vel omtrent like godt til dem som de kjente til de norske langrennstjernene.

Første gang jeg var på Sri Lanka, var i 1998, under fotball-VM i Frankrike. Det var veldig liten interesse for fotball der, spesielt siden det foregikk et viktig Cricket-mesterskap på samme tid. På grunn av tidsforskjellen gikk også alle kampene relativt sent på kvelden (folk der legger seg veldig tidlig, kl 21 er sent), så jeg hørte lite om det. Derfor ble jeg veldig forundret da jeg kom ut blant folk dagen etter den berømmelige kampen der Norge slo Brasil (som jeg så mutters alene i stua til familien jeg bodde hos, der alle andre hadde lagt seg), for da hadde tydeligvis ALLE fått med seg dette, alle jeg kjente hoiet og gratulerte, og det var det første folk nevnte, når jeg fortalte nye folk jeg hilste på hvor jeg kom fra. Og på ett tidspunkt var det faktisk også et eget innslag på TV der, om Drillo og det norske landslaget.

Ellers hadde jo alle hørt mye om Norge der da, og hadde en hel masse oppfatninger. Vet ikke om det kalles fordommer direkte, men det var en gjengs oppfatning at Norge generelt, og Erik Solheim i særdeleshet, støttet de Tamilske opprørerne (LTTE). Det var masse meninger om den Norske rollen som megler i konflikten, som vekslet mellom veldig positivt (type: Norge! Dere hjelper oss med å få fred i landet, kom hit og få gratis te!) og veldig negativt i de ulike periodene jeg var der, men kan ikke huske at jeg opplevde fordommer mot Nordmenn som folk, og hvordan vi oppfører oss. Ut over å være styrtrike selvsagt. Men jeg husker jeg leste en svært kritisk avisartikkel noen år senere, der det stod om nordmennene som overvåket våpenhvilen (Sri Lanka Monitoring Mission) noe sånt som "hvordan kan man ta dem seriøst der de står i kortbukser og slikker på ispinner som skolegutter". Jeg så aldri voksne menn der gå i shorts. Enten gikk de med lange bukser (menn med en viss status, kontorjobber etc), eller de gikk med saronger (fattige, bønder etc). Shorts var for smågutter og utlendinger.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 09-08-18 kl 15:46.
My er ikke aktiv   Svar med sitat