Vis enkelt innlegg
Gammel 05-08-16, 12:44   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?

Det er jo en smakssak om man vil bruke erstatningsprodukter (lavkarbobrød etc.) eller om man vil justere kostholdet sitt over på andre ting (spise mindre brød generelt). Gjetter at for de fleste er det greit med en kombinasjon - finn ut hva du synes det er greit å kutte ut, og hva du ønsker å finne litt mer lavkarbo versjoner av.

Jeg synes f.eks. det er ganske lett å droppe poteter og pasta til middag og så doble grønnsaksmengden i stedet, og å la være å spise brød ved siden av salaten til lunsj. Frokost er en utfordring for mange; jeg har landet på havregrøt (med store havregryn, havrekli og kuttet havre) som jeg blander med omtrent like mye cottage cheese. Det er litt karbo i havregrynene, men mye protein i cc-en, og så er det noe jeg uten problemer kan lage og spise hver eneste dag, i stedet for noe jeg bare gjør i en kort periode mens jeg "går på kur". Hvis du ønsker et tips til brødmat, så finnes det et glutenfritt knekkebrød nesten helt uten karbohydrater - Rimi selger det, det står noen ganger i knekkebrødhyllen og noen ganger i "glutenfri og andre dietter"-hyllen.

Jeg har ellers vennet meg til at mange ting ikke "skal" smake søtt, i stedet for å bruke sukkererstatninger. Bruker usøtede blåbær eller bringebær på grøt og pannekaker, spiser naturell yoghurt eller cc, bruker ikke søtning i te eller kaffe etc.

Når det gjelder snacks, inneholder nøtter mye mindre karbohydrater enn alt av potetgull og maisbasert snacks. Hvis du tar en del nøtter i snacksskålen og en del grønnsaker (gulrøtter er veldig godt sammen med nøtter, synes jeg), kan du lage deg en ganske diger skål uten å fylle på med alt for mye fett.

Husk at frukt og fruktjuice har mye karbohydrater. Bær har mye mindre karboinnhold hvis du vil spise noe sånt - og hvis du er vant til å drikke juice, går det kanskje an å venne seg til å blande halvt om halvt med boblevann?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat