Tråd: Hijab
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-09-17, 13:58   #47
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ser hva dere mener, å problematisere hijab åpner ofte døren for utrolig mye rart. Men jeg syns det er ok å diskutere det her, i en "safe space" der man faktisk kan snakke om det mer på samme linje som andre "individuelle valg som påvirker oss totalt sett" temaer vi allerede har diskutert: Å ta mannens etternavn, å poste sixpack-bilder på sosiale medier, å jobbe deltid, å kjøpe rosa babyjentetøy, osvosv.

Jeg er enig i dette, altså, selv om jeg jevnt over er mest enig i det Lille*My har skrevet i tråden. Jeg synes det er veldig problematisk at så veldig mye av offentlig debatt (og "debatt") koker ned til å kritisere kvinner for de personlige valgene de gjør, i stedet for å kritisere valgene menn gjør, eller måten kvinner fremstilles i media, eller noe annet som faktisk er et problem.

Jeg kan gjerne innrømme at jeg personlig ikke liker at folk velger å dekke seg til eller å dolle opp babyer i rosa eller å ta det som en selvfølge å ta mannens etternavn når man gifter seg. Men dersom man oppfatter alt dette som enten kvinneundertrykkende eller i alle fall som resultat av en kvinneundertrykkende kultur, så blir det likevel galt å offentlig kritisere enkeltkvinner for å ta disse valgene.

Jeg har enda ikke kommet over bildet av franske politimenn som prøvde å tvangs-avkle en kvinne på en strand fordi hun hadde for mye klær på seg. Det er jo like fjernt som å kalle en jente hore fordi hun har kort skjørt på seg. Sett sammen de to bildene, så blir det veldig tydelig for meg at problemet her ikke er hva kvinner velger å kle seg i, problemet er menn som forventer å ha rett til å bestemme hvordan kvinner skal kunne kle seg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.

Sist redigert av Skilpadda : 14-09-17 kl 15:38.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat