Vis enkelt innlegg
Gammel 28-02-18, 15:06   #27
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøper du mat direkte fra produsent?

Det meste av direktesolgte gårdsprodukter her til lands konkurrerer ikke med de store samvirkeorganisasjonene. Jeg tror kanskje heller det kan løfte disse.


En del direktesalg handler om helt spesielle småskalaprodukter. Det fine med disse er jo nettopp at de løfter fram norsk landbruk og vrir folks fokus over på det med at maten produseres av noe og sammenhengen matproduksjonen står i.
Med nærhet til dyra og fokus på bonden som matprodusent tror jeg også fokuset videre på å velge kjøtt fra nasjonale samvirkeorganisasjoner kan øke. Det disse organisasjonene har gjort med å markedsføre nettopp den lokale forankringen tror jeg er lurt i den sammenhengen. Det løfter gjensidig.

De bøndene jeg kjenner til som selger poteter, egg og kjøtt direkte lever ikke av dette. Det er nok mer en måte å nettopp løfte landbruksfokus på og gi folk mulighet. Dessuten kan de da tilby produkter som man ikke får i masseproduksjon.

Det å få øynene opp for at sesong også kan bety noe mtp mat er også noe vi bør bli flinkere til her til lands. Grønnsaker handlet på gård har en helt annen holdbarhet enn ferdigvaskede glinsende grønnsaker fra butikkhyllen.

Jeg bor i et distrikt hvor landbruk og matproduksjon har blitt veldig synlig de siste ti årene. Det har vært en veldig positiv utvikling hvor bønder virkelig står på, ikke bare på egne vegne, men rett og slett på norsk landbruks vegne. Fokus på kretsløp og å formidle hva som ligger bak maten man får på tallerken har vært stor.
I området der jeg vokste opp er ikke fokuset likedan. Jeg tror totalen av norsk landbruk profitterer av det gode arbeidet mange gjør med sine små gårdsbutikker, sære oster laget av geit og aske, spekepølser med moskuskjøtt osv.

Svigerslekta leverer alt til samvirkene og signalene derfra er entydig positive.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat