Vis enkelt innlegg
Gammel 28-02-18, 16:36   #28
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøper du mat direkte fra produsent?

Det du skriver er jeg i stor grad enig i, Guava. Spesielle småskalaprodukter kan være bra og er med å utfordre de store aktørene til å tenke nytt. Men om omfanget av direkte salg øker mye, er det etter min mening problematisk.

Den Facebookgruppen det er lenket til i HI har en begrunnelse for å drive direktesalg og en retorikk som provoserer meg. Følgende står i beskrivelsen:

Sitat:

Støtt din lokale bonde gjennom å handle lokal mat. Din handel utgjør livsgrunnlaget for de små, ærlige gårdene som er fulle av kjærlighet til dyra, naturen og faget.

Lokalmat Trondheim samler de lokale bøndene og produsentene i og rundt Trondheim. Følg gruppen får å se hva som er tilgjengelig av lokalmat rundt Trondheim til enhver tid. Her kan du bestille, og se når det er mulighet for utlevering eller hjemkjøring.

Regjeringen oppfordrer til storskala produksjon og industrielt dyrehold. Det er billigere å fore dyra med subsidiert kraftfôr laget av soya fra Brasil, enn å la dyrene beite utenfor fjøset. Kulturlandskapet vokser igjen. Små bønder skvises ut og må gi tapt i konkurransen mot de store matkjedene og industriprodusentene. Selvforsyningsgraden i Norge har sunket til under 40%.

Vi trenger heltene på de lokale gårdene, som ikke gir opp, som setter dyrevelferden og kvaliteten fremst. Som nekter å fore med kraftfôr og forebygge med antibiotika. Dyra deres bidrar til kulturlandskapet. Produktene er av aller høyeste kvalitet. Kjærligheten til dyra, naturen og håndverket er imponerende!

Bestill i kommentar under salgsinnlegg i gruppen eller søk opp "Lokalmat Trondheim" i Vipps. Da kan du til og med få maten levert på døra, for din bekvemmelighet.

Skal man produsere mat i Norge, må vi ha det som her kalles industriprodusenter (selv om jeg må si det er et veldig uklart begrep - når tipper det over liksom?). Og det er ikke slik at om man driver stort er man uærlig og uten kjærlighet til dyr og jord. Dette er forsøk på desinformasjon som gjør at jeg mister respekten for de som står bak. F.eks. brukes ikke antibiotika forebyggende i Norge, og antibiotikabruken er svært lav.

Og him: Jeg oppfattet innlegget ditt som en oppfordring til å handle direkte fra produsent framfor samvirkeaktører. Mulig det ikke var ment sånn, men ved å kalle det et supertilbud, lenke til Facebookgruppe som snakker ned andre bønder som ikke leverer direkte osv. er det vanskelig å ikke lese deg slik.

Jeg mener regjeringen vi har nå er den største trusselen mot dyrevelferd og landbruk slik vi kjenner det i Norge. Og jeg tror det er ekstra viktig framover at samvirkeorganisasjonene beholder en sterk posisjon med et mangfold av gårder/bønder/produsenter for å sikre et bærekraftig landbruk i hele landet som hele tiden beveger seg i riktig retning til beste for dyr og jord.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat