Vis enkelt innlegg
Gammel 18-05-18, 10:35   #45
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.459
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Inneklemtdager - skal man forvente fravær på slike dager i arbeidssammenheng?

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Og, for ordens skyld, jeg er ikke grinete eller irritert eller sur på de som avspaserer, bare reelt forundret. Og så merkes det veldig godt når det blir mange inneklemtdager etter hverandre, da blir det mer åpenbart at det er noe med hva man anser som "normalt".

Er du virkelig forundret altså? Jeg er der at jeg nesten synes det er omvendt. Altså jeg skjønner bedre at man kan bli irritert, og ergre seg over at det er lite folk på jobb på inneklemtdager, når man ønsker å få noe gjort, særlig hvis folk ikke sier ifra. Men særlig forundret bør man jo ikke bli. Alle vet jo at det er slik, det er vel ikke noe nytt i år? Man trenger selvsagt ikke synes det er greit eller riktig. Men at man kommer på jobb i dag, ser seg forundret rundt og tenker "jøss, er det lite folk her i dag? Jeg trodde det skulle være fullt hus, det er jo en helt vanlig arbeidsdag?" det tror jeg ikke noe på.

En slik forundring og overraskelse synes jeg alltid virker litt påtatt og passiv-aggressiv. Selvsagt vet man at mange vil avspasere en slik dag. Den såkalte forundringen ser jeg som et uttrykk for at man synes det ikke burde være slik. Med mindre man plutselig datt ut i arbeidslivet akkurat i år, etter å ha vært i utlandet eller på annen måte vært isolert fra norske arbeidsplasser i en lengre periode, eventuelt har veldig dårlig hukommelse fra år til år. Man kan kalle inn til møter, be om svar på e-poster og late som om det er en helt vanlig dag, og la seg "overraske" over at folk er borte, eller man kan forholde seg til at det er slik, og har vært det i en del år nå, være forberedt på dårlig respons og legge møtet til en annen dag, evt ta en spørrerunde på forhånd for å høre hvem som har tenkt til å være på jobb og ikke.

For meg blir det litt som når noen blir "forundret" over å se at folk pynter til jul i starten av desember (hvert eneste år), eller "overrasket" over at folk tar ungene ut av skolen for å dra på ferie.

Men uansett hva man synes om tynn bemanning på inneklemtdager, når man tar fri bør man legge inn fraværsmelding i e-post, og legge ferien inn i kalenderen. Det er en selvfølge, enten det er inneklemt dag eller ikke. Og man gir gjerne beskjed spesielt til de som er avhengige av at ting blir ferdige innen en frist, og sørger for å ha gjort ting klart på forhånd hvis det er fare for forsinkelser (selvsagt der man får beskjed i litt bedre tid enn ved e-post kvelden før, som attpåtil er en nasjonal festdag).

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 18-05-18 kl 19:03.
My er aktiv nå   Svar med sitat