Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-22, 08:34   #128
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg har flere elever som foretrekker de/dem over hen, og felles for alle er at de orienterer seg veldig mot amerikansk alternativkultur/alternativ "kjønnskultur" og har plukka opp dette derfra. På engelsk er det vel vanskelig å lage ei form a la hen, så der har they/them vært vanlig i mange år i disse miljøene. Når elevene møter på den forma først, synes jeg ikke det er det minste vanskelig å forstå at de/dem treffer bedre enn hen på norsk.

Det har vært mange, mange, mange bevisste forsøk i årenes løp på å forsyne engelsk med kjønnsnøytrale personlige pronomen. Mange. Minst tilbake til 1800-tallet. Ingen av dem har slått an bortsett fra i noen snevre miljøer.

"They/them" har vunnet merkbart terreng i løpet av senere år, kan ikke huske at det var så utbredt for 20-30 år siden. (Merk: Jeg kjenner dog ikke disse miljøene fra innsiden.) Vil anta at they/them har vunnet fram nettopp fordi det har lang lang fartstid som entallsform når man refererer til en uspesifisert person av uspesifisert/ukjent kjønn (Shakespeare brukte det sånn, Chaucer brukte det sånn, så enhver som mener at det ikke går an å bruke som entallsform kan egentlig bare holde kjeft); så trinnet over til å bruke det for en spesifisert person av uspesifisert kjønn var ikke så stort.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat