Vis enkelt innlegg
Gammel 17-09-14, 12:53   #13
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flyktningestrømmen over Middelhavet

Flyktningene kommer bare til å øke, det er jeg enig i. Jeg tenker vi kommer til å få mange flere klimaflyktninger i tillegg til de som flykter fra krig, vold og utnytting. Så nylig at bare i Norge har ekstremnedbøren økt med 60 % siden 1980. Det er f... meg mye. Tenk da på land som er utsatt for mye mer ekstremt vær enn oss i utgangspunktet - tornadoer, flommer osv. Ofte våre ferieland.

Okey, man kan snakke om "avlat", men det må ikke hindre at vi faktisk bidrar der vi kan, selv om det ikke (aldri) er "nok". Jeg har autotrekk til SOS Barnebyer hver måned på tre fadderskap, og siden det er en vane, merker jeg ikke at pengene går ut. Selv om det antakelig betyr at jeg kunne gitt mer (så det svir!?) betyr det ikke at det er verdiløst. Det gjør en reell forskjell dit det kommer.

Jeg tenker man kan gi penger til hjelpeorganisasjoner, og/ eller organisasjoner som (også) jobber politisk (Leger uten grenser, Amnesty, Norsk folkehjelp som driver minerydding og vel også demokratiskolering osv.) Eller man kan engasjere seg som frivillig i de organsiasjonene. Man kan også bidra ved å ytre seg, både ved å snakke om slike ting blant familie og venner, på jobb, skrive i avisen, skrive studentoppgave om slike tema, stemme ved valg og oppfordre andre til å stemme osv., handle etisk riktig, og velge kaffe, roser og bananer m.v. som er fairtrade. Alle bidrag som retter fokus på det er viktige, små og store.

Likegyldighet er den største trusselen.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat