Vis enkelt innlegg
Gammel 02-08-18, 02:30   #26
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Vaskemaskin. Trommelstørrelse og autodosering

Vi hadde en 8 kg Samsung maskin som var fullstending gåen etter 5 år. Den hadde to ganger vært til reparasjon innenfor garanti-tiden, sprukken bunnpanne, lekkasjer, varmeelementet ble byttet, pumpen slutten å virke,... Den ene gangen måtte maskinen inn på verksted for å repareres, og de var veldig treig med å komme med lånemskin. Det tok måneder før den kom tilbake, det skulle ta en uke. Maskinen levde utvilsomt et hardt liv, ofte 2-3 maskiner dagen. Den hadde mer plastikkdeler enn de mer solide modellene og veide betraktelig mindre enn naboens Bosch og den nye AEG maskinen.

Miele maskinene jeg har vært borti har vært driftsikre, de varte i mange år med noen få mindre reparasjoner og de har levd et hardere liv en Samsung maskinen vår. Man kan pirke på programmer, funksjoner, ulike modeller, og sammenligne prisklasser, men jeg kan egentlig ikke klage på kvaliteten. Jeg har et par ankepunkt selv, men det er andre ting; øko-spare program som står 60 grader på, men som ikke varmer med enn til 40C, dyre deler og reparsjoner. I disse dager er ingenting rimelig dessverre. Det er heldigvis flere merker å velge mellom.

Jeg ble aldri spesielt glad i automatisk dosering, den var kun for flytende vaskemiddel og skyllemiddel. Jeg bruker ofte pulver fordi det vasker renere, bedre hvitvaskpulver uten optisk hvitt og slikt. Det var lite å vinne på autodosering, å måle en kork med Omo color eller Sport vasmemiddel er ikke en ulempe. Det er lettere å tilpasse såpemengde når man måler opp manuelt. Det var også litt fiklete med doserings tasten på touch panelet man var aldri sikker på hvor mye såpe som ble tilsatt vasken. Det var ulike doseringer på skyllemiddel som av og til slo inn selv om det ikke var tengt. Jeg bruker stort sett mykgjørende middel på polyester, trengsklær og slikt.

En av de nye funksjonene jeg liker er katalysatoren som mykgjør vann og gjør at pulvere virker mer effektivt. Den aktiviseres av havsalt som fylles i et kammer. Jeg har ikke lenger hvite avleiringer i gummiringen rundt døren så den funker veldig bra. Jeg bruker litt mindre vaskemiddel en før. Før tok jeg et renseprogram med eddik ganske ofte, jeg har enda ikke gjort det på den nye 9 kilos AEG maskinen.


Sist redigert av arrow : 02-08-18 kl 18:31.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat