Vis enkelt innlegg
Gammel 18-08-18, 14:48   #34
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Miele vaskemaskin tok kvelden etter 13 år, er det innafor?

En god modell kjøpt 15-20 år siden er omtrent like bra som de nye. Den kan ha samme sentrifuge 1400-1600, vann- og strømforbruk. Det er et par nye funksjoner introdusert de siste årene; pumper som sirkulerer vannet bedre, salt/katalysator funksjoner for mykgjøring av vann, autodispensere for skyllemiddel og flytende vaskemilder. Nye vaskemaskiner har generelt enda lenger vaskeprogrammer, men selvfølgelig også hurtigprogrammer.

I stor grad handler det også om hvilke program man velger og hvilke tilleggstaster taster man trykker på; høy vannstand; lengre vasketid, ekstra skyllinger,... Disse funksjonene hadde også langt eldre vaskemaskiner. En stund hadde jeg en enkel og rimelig maskin, den var helt grei men 30 og 40 graders vasken gikk så fort at når den pumpet ut vannet så man at vaskepulveret ikke hadde løst seg opp. Slik var aldri mine foreldres maskin, som fremdeles lever. Velger man hurtigprogram er det slik med nye maskiner også.

Mine foreldre har en eldre Asko-maskin, jeg tror den er 18 år og den går fremdeles. De ti første årene gikk den ofte 3 ganger for dagen, kokevask, hund, turgåere, tenåringer, studenter,... Noen maskiner holder lenger.

Vi gikk for en Samsung maskin forrige gang, den gikk ofte 2-3 ganger daglig, uten særlig mange hviledager i sin levetid. Den var helt kjørt etter 5 år, da hadde den vært reparert en gang og vært kjørt til verksted for større reparasjon en annen gang. Alt var galt, sprekk i bunnpanne, utgått varmelement, pumpen var sluttet å virke og sentrifugen var blitt dårligere. Som ny var den en god maskin, men den var lettere, og ikke like solid konstruksjon man kanskje er vant med. Noen maskiner er ikke bygget for å gå 2-3 ganger for dagen, selv om salgsargumentene sier noe annet. Mile-maskinene jeg har vært borti har vart 10-15 år og mer før de ble byttet ut, det har oftest vært en reparatør hjemme en gang eller to. Et underlig unntak er en AEG Turnamat med separat sentrifuge, den går fremdeles etter over 30 år. Tror ikke de lager slike mer.


Sist redigert av arrow : 18-08-18 kl 14:55.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat