Vis enkelt innlegg
Gammel 22-06-15, 22:57   #195
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.803
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er helt enig i dette, men jeg tror ikke barn lærer matglede og mathygge av kun å få servert favorittmaten. Jeg opplever ikke at så mange i tråden er strenge ift mat? De fleste påpeker at man ikke kan ha favorittmat hver dag og at de ønsker at barna smaker på det meste av det som serveres og at om de liker veldig lite jobber de gjerne med at de skal bli vant til nye ting. Jeg ser ikke hva som er så strengt med det.

Jeg tenker at barn som fra de er små opplever at det blir servert variert mat etter hvert i de fleste tilfeller vil begynne å spise mer variert også. Det kan selvsagt ta lenger tid for noen enn for andre, og de fleste foreldre tilrettelegger nok til en viss grad, men jeg tror ikke nøkkelen til matglede og mathygge er kun å servere mat som barna synes er aller best. Det blir også ganske trøblete når barna blir eldre og skal spise andre steder at de liker veldig lite, det er en fordel at de er vant til litt ulik servering når de er 10.

Ja, dette er jeg enig i, og vi serverer ikke kun favorittmat, vi spiser variert og sunt, og det er vi voksne som bestemmer hva som er til middag . Men vi unngår altså maten de absolutt ikke liker, og gjør ikke noe poeng ut av smakinga dersom de ikke gjør det av seg selv. Resultatet er da ofte at de til slutt ønsker å smake. Velger å ta det med det gode heller enn med det onde.

De strenge kommentarene var vel helst i forhold til voksne med aversjoner, som tydeligvis av og til kommer av at man ble pressa da man var liten.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat