Vis enkelt innlegg
Gammel 02-03-18, 14:37   #13
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store loppistråden

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men 100 000 er likevel mye penger, jeg synes vi hadde gjort det godt om vi fikk 30-35 000 i fortjeneste, da kunne jeg "forsvart det". Men deres er jo også vesentlig større enn hva vi kan satse på da.

For noen år tilbake da vi hadde "temaloppis", fikk vi netto 10 000 for en lørdag fra 10-14. Med bare barneklær, leker, barneutstyr av ulik art. Vi hadde da kafe og lodd på markedet, også. Dessverre kræsjet det med et annet barnearrangement i kommunen, så jeg tror vi kunne tjent mer en annen lørdag.

Mitt råd til dere som er få og ikke har gjort det før, er å lage noe lite og avgrenset så dere får erfaring med hva som kreves og hvilke oppgaver som skal løses. Det må være en hyggelig opplevelse, tross alt, for at folk skal orke. Så som jeg sa i den andre tråden, det er viktig at noen setter seg ned og definerer alle de små tingene som skal gjøres rent konkret, og så fordeler ut så alle gjør litt hver og at folk vet hva som er forventet av den Hva/hvor/når.

Da er det mye lettere å få folk til å si ja, også. Sånne generelle forespørsler: "vi trenger flere til å ta litt mer ansvar på cupen i juni", får man ikke respons på. Folk tør ikke ta sjansen. Men si "vi trenger to stykker hver dag i kafeen, vakta er fra 10-14", da kan du få frivillige.

En enda mindre arbeidskrevende greie er å arrangere baklukesalg. Du trenger en parkeringsplass, og helst tilgang til strøm og toalett (for eksempel skole, klubbhus el.l.) Folk betaler for å få ha bilen sin der, hvor de selger ut fra bilens bakluke. Det er vanlig her med 200 kr pr bil. Viktig å ha litt styr på oppmerking og hvor mye plass folk får ha, ha en anviser som viser folk hvor de parkerer, og avklar grenser mellom "naboer". De som ikke vil ha bilen inne på området, kan få sette opp bord/ klesstativ. Vanlig for en 200 kr her er ca 3x3 meter.

Det korpset tjener penger på er bilavgiftene, og så må man såklart ha kafe og loddsalg. Kafeen tjener alltid netto! Man kan også ta penger for å gå på do, da må du ha noen som sitter der. F.eks. 10 kr. Da må de også gå av og til og sjekke at det ser ordentlig ut, er papir osv.

Dette blir det mindre netto av, men det er også mye mindre jobb. Markedsføring er kjempeviktig, ikke bare for å selge bilplasser, men også for å skaffe kunder. Kommer det ikke folk og handler, vil det oppleves som mislykket av de som står der. De må selge litt før de går i +. Er dere usikre på om dere får nok kunder til at folk tjener inn 200, ta heller litt mindre av bilene første året. Det er viktig at de syns de har inntektspotensiale for at de skal komme igjen. Husk at også de som selger handler i kafeen deres!!

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat