Vis enkelt innlegg
Gammel 28-04-23, 12:55   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.532
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jordbruksoppgjøret

Jepp. Det er den tiden på året igjen. Og jeg må nesten pepre dere med litt info igjen.
Denne gangen lar jeg Andres Norstad si det.

Også legger jeg ved at svar på Andres Nordstad Blogg på Facebook. Som beskriver situasjonen veldig godt.

Heldigvis kan vi spise kake…..

Sitat:

I dag er det cirka 37,000 jordbruksbedrifter igjen i Norge. Videre drift og fortsatt matproduksjon ved 90 % av disse brukene forutsetter at minst én i familien arbeider ved siden av gårdsdriften. Gjerne begge to, hvis de er flere enn én. Hvilket de selvsagt må være. Ingen klarer dette alene.

Dette gjelder ved 33.300 norske gårdsbruk, altså. La oss for enkelhets skyld si at bare én jobber 100 % ved siden av. Medianlønnen i Norge var i 2022 på 47.755 per måned, som tilsvarer en årslønn på 573.060. Dette betyr at norske gårdsbruk selv bidrar med nesten 20 milliarder kroner i året for å få lov til å fortsette å produsere mat til resten av oss.

Dette er omtrent like mye som staten bidrar med for å sikre norsk matproduksjon. Rent bortsett fra at staten drar inn mye mer penger bare på merverdiavgift på denne maten enn den bruker på tilskudd til norsk matproduksjon. Det skulle bare mangle, er det fortsatt noen som sier. At norske gårdsbruk svir av 20 milliarder i året for å få lov til å fortsette, altså. De som mener dette, bør skynde seg med å stikke minst én finger i jorda – for å komme i kontakt med virkeligheten – mens det enda er noe jord å stikke fingeren i.Det gjelder for samtlige 169 representanter på Stortinget også! For hvis de og resten av oss virkelig tror at dagens unge kommer til å sponse norsk matproduksjon med 20 milliarder i året, må de nok pent tro om igjen. Det kommer nemlig ikke til å skje!

De har mer fornuftige og givende ting å bruke tiden sin og evnene sine på enn dette Det tror jeg faktisk alle forstår. Og hvor står vi da, alle vi som ikke kan produsere mat selv?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 8AE7C441-0DE1-4418-9774-B4439ABD91EE.jpg (20,2 KB, 358 visninger)
__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat