Vis enkelt innlegg
Gammel 09-05-07, 18:20   #24
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.870
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å regrere - har regrediert?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Jeg var også temmelig skråsikker på at det het "å regregere - regregert", men etter å ha lest denne tråden vet jeg sannelig ikke lenger.

Ikke jeg heller. Grunnen til at jeg stusset i utgangspunktet, var overskriften - regrere er en form jeg aldri har sett før. Nå har jeg slått opp i fremmedordboka også, og der står kun oppslagsordet regredere. Det er nok dette som er korrekt i skriftlig norsk. Fremmedordboka har følgende forklaring:

lat., gå tilbake; særl. gå tilbake til fortiden el. til et tidligere stadium; jf. regresjon

Det tryggeste er kanskje å skrive det om slik at du bruker substantivet regresjon i stedet? Regrediert er det nok i alle fall ingenting som heter på norsk, men regredient er et oppslagsord i fremmedordboka ("person som gjør regress gjeldende").

Kanskje veilederen har lest noe svensk litteratur om emnet? Måtte slå opp ordet i den svenske ordboka også nå, og der heter det regrediera.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat