Vis enkelt innlegg
Gammel 19-09-17, 13:57   #20
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva koster idrett der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Alle idretter har jo utgifter. På fotball er det foreldrene som er ubetalte trenere og barna trener bare én dag i uka. Og jada, de har både klubbhus og flere baner, men dette er da ikke unikt for fotball. Til sammenligning har trenerne i taekwondo alle svart belte, master drar på seminarer utenlands og innenlands og et par ganger i året leier de inn dyktige utøvere som har helgeseminarer for de som ønsker. Barna har to treninger i uka. Det koster penger å leie idrettshallen også. Likevel er treningsavgiften bare halvparten av det det koster for fotball. Ikke engang for de voksne, som kan trene tre ganger i uka, koster det 3000 i året.

Ja, jeg vet at alle idretter har utgifter, men det jeg mener er at det kan variere hvor mye hver klubb har investert de siste årene, hvor høye lån, hvor store driftskostnader de har, hvor mye de blir sponset av næringsliv og offentlige kulturmidler etc. Det koster sannsynligvis mye mer å drifte en 11-er fotballbane, skøytehall eller et svømmebasseng, enn hva det koster med leie av hall til taekwondo og utenlandsreiser for master. Og det er uavhengig av ha de har i lån, som jo også kan variere stort. Jeg tviler sterkt at det sitter en eller annen kakse på en haug som har tjent seg styrtrik på breddefotball, for å si det slik, eller at klubben har enorme summer på bok, så det har nok sin grunn.

Her eier for eksempel judoklubben eget lokale, sammen med karateklubben, og i fjor var det fest for å feire at lokalet var nedbetalt. Til forskjell har fotballklubben nylig revet det gamle klubbhuset, og bygget et nytt, stort og flott et som åpnet for ett år siden. Og neste år går de i gang med å utvide anlegget med en ny 7-erbane, etter en lang prosess med regulering og planlegging.

Poenget mitt er at du vet jo kanskje ikke alt om økonomien til de ulike klubbene, hvilke utgifter de har og hva som er grunnen til at de tar høye avgifter. Det er mer enn lønn til trener og reiser til disse som koster penger, så selv om akkurat den biten er frivillig i fotball så er det ikke akkurat gratis å drive et idrettslag.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 19-09-17 kl 14:06.
My er ikke aktiv   Svar med sitat