Vis enkelt innlegg
Gammel 19-05-17, 19:35   #78
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.241
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis denne statistikken stemmer så tyder det jo på at skolestart rett og slett "forårsaker"/"utløser" ADHD-problematikk, og det er jo helt skrekkelig og absolutt noe vi bør ta inn over oss!

Men slik er det faktisk. Ny genforskning viser at gener som ligger latente kan "skrus på eller av". Det betyr at et barn som pga gener er i risiko for å utvikle atferdsvansker ikke behøver å få det dersom utviklingsmiljøet er optimalt. Barnets sårbarhetsgener blir da ikke skrudd på. I et negativt miljø der barnets behov ikke blir forstått og møtt vil derimot genene kunne bli aktivert og bidra til at atferdsvanskene faktisk utvikler seg.

Som førsteklasselærer så kan jeg berolige med at vi i alle fall lar de ha sin uro. Vi er også veldig bevisst at ungene har stort spenn i modning, vi legger opp undervisningen etter det.

Det som i alle fall er helt sikkert er at man kunne løst mange av disse barnas utfordringer på annet vis enn med medisiner. Man vet også at det som funker er tilrettelegging rundt barnet, bedre enn behandling. Anbefaler alle å se innom barneombudets rapport "uten mål og mening" (2017) og lese sammendraget der om spes ped jobbing i skolen/bhg.

Nå har jeg ikke forskning foran meg å vise til, emn jeg vil tro at det er mange som får ADHD diagnose først i skolen. I barnehagen har man en helt annen voksentetthet, en åpen dag og ikke den stramme strukturen som man har i skolen. Det er helt klart at vi har en skole som ikke passer alle, eller veldig mange faktisk. Læringstrykket er stort, allerede fra 1. skoledag.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat