Vis enkelt innlegg
Gammel 23-09-06, 01:39   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

KAFFEKAKE

Denne var knallgod, mannen forspiste seg og ble helt vill.

125 gram smør
5 dl kefir
300 gram sukker
1 ss kaffepulver
1 ss kokende vann
1 ss natron
1 ss kakao
400 gram hvetemel

Glasur:
50 gram smør
50 gram kokesjokolade, mørk
200 gram melis
2 ss vaniljesukker
4 ss kald STERK kaffe

Smelt smøret, rør inn kefir og sukker. Løs opp kaffepulveret i det kokende vannet og tilsett. Sikt inn det tørre og bland godt sammen røren.

Ha deigen i en liten papirkledd langpanne og stek den midt i ovnen på 175 grader i 30 minutter. La den avkjøle helt før den tas ut av formen.

Smelt smøret til glasuren. Knekk opp sjokoladen og smelt den i det varme smøret. Rør inn resten av ingrediensene til du får en glatt og fin glasur. Reguler evt konsistensen med mer/mindre kaffe og melis. Jeg laget ekstra mye glasur og hadde mye mer kaffe i. Ble kjempegodt.

Romdråper kan også tilsettes. Pynt evt. med kokos eller finhakkede mandler.



************************************************** *******

SJOKOLADE-OSTETERTE

Denne var vanvittig god, jeg har aldri i hele mitt liv sett min lille tynne mormor spise så mye kake.

Bunnen:
300 gram grove sjokoladekjeks (jeg brukte Maryland Cookies da jeg ikke fant Bixit med sjokolade, men det var nydelig det og).
150 gram smeltet smør

Fyll:
200 gram Cottage Cheese
75 gram sukker (pluss 25 gram ekstra til den mørke røra - 100 gram tilsammen)
250 gram tykk yoghyrt (bruk Tine matyoghurt, den er genial!)
300 gram Creme Fraiche (1 helt beger)
200 gram hvit kokesjokolade
200 gram mørk kokesjokolade

Kjør kjeks og smør i food prosessoren til det blir en jevn masse. Trykk den ut i en rund form, 24 cm i diameter. Det beste er om du kan sette ringen direkte på et fat, så er det bare å ta av ringen og servere når kaken er ferdig.

Ha cottage cheese, sukker, yoghurt og creme fraiche i food prosessoren og kjør det til massen er helt jevn. Del massen i to. Smelt den lyse og den mørke sjokoladen i hvert sitt vannbad og ha dem i hver sin røre. Tilsett det siste sukkeret i den mørke røra og rør godt.

Hell den lyse røra over kjeksbunnen. Hell så den lyse røra over den mørke røra. Rør litt forsiktig med en gaffel i kaka for å få marmorert effekt.

La kaken stå i kjøleskapet i et par timer. Pynt med pisket krem og evt revet sjokolade.



__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat