Vis enkelt innlegg
Gammel 07-08-19, 15:14   #11
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mummistoff - Hvor fort kan jeg lære å sy noe helt enkelt?? :D

Jeg vil anbefale en helt enkel kjole beregnet for elastiske stoffer, feks Hallonsmulas Easy Tunic (eller andre fra samme designer). https://www.etsy.com/no-en/listing/3...home_active_17 Dette mønsteret, og mange andre fra ulike designere, kjøpes online og lastes ned som pdf-fil. Du skriver det ut på A4-ark og taper sammen. Easy tunic er et enkelt og greit startmønster. Det kan også sys med lange ermer, og du kan enkelt lage kort tunika, lang kjole eller noe midt i mellom. Den kan sys med eller uten strikk i midjen. Jeg synes de er finest uten.

Made by Runi og Jubel og Baluba (både i bokform og på nett) har også greie startmønstre.

Når du syr i elastiske stoffer, må du sy med en elastisk søm. De aller fleste symaskiner har det. Stoffene krymper en del, så det er lurt å ta seg tid til å vaske før man klipper.

På de aller fleste helt enkle kjoler sydd i jersey, må det til en ribbkant eller et kantebånd rundt ermeåpninger og i halsen. Jeg ville kjøpt med en rull med kantebånd fra Stofflykke samtidig, de har landets beste utvalg av kantebånd i all verdens fine farger. Du trenger ikke noe fancy utstyr for å sy på et kantebånd, men det er noen triks for å få det pent og de kan læres. Det ligger mange tutorials på Youtube blant annet.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat