Vis enkelt innlegg
Gammel 07-04-17, 08:22   #54
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg savner kvakksalverloven!

Jeg synes vel i det hele tatt at det er problematisk å snakke om alternativ behandling som en kategori. En rent dokumentasjonsavhengig definisjon dekker over et endeløst spekter av ulike behandlingsformer, både farlige og ufarlige, unyttige og nyttige.

Dokumentasjon er heller ikke veldig enkelt. Hva leter man etter når behandlingsformers effekt skal dokumenteres?
Dokumentasjon står alltid i relasjon til noe.
Hvor går skillet mellom velvære og behandling?
Det er temmelig enkelt å dokumentere at antibiotika funker mot bakterielle infeksjoner, mens homeopati ikke gjør det.
Hva med alternativ behandling i "velværesjanger" brukt lindrende? Er det like enkelt der?

Jeg tenker at kategoriske regelverk ikke er løsningen i møte med alternative behandlingsformer.
En del behandlingsformer bør absolutt forbys, men jeg mener ikke lista for forbud skal ligge ved et strengt dokumentasjonskrav så lenge det som tilbys presenteres som det det er.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat