Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-18, 13:17   #60
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er nettopp denne type utsagn som jeg mener er farlige. Du sier rett ut at det er forskjell på folk som er overgripere og andre. Det er en differanse og denne kan merkes "om en kjenner dem godt".

Dette stemmer ikke overhode. Det er heller ikke nødvendigvis likhetstrekk mellom overgripere. Det er forskjell på en 15 år gutt som forgriper seg seksuelt på søsteren sin og en vernepleier som forgriper seg på en psykisk utviklingshemmet pasient. Mange utviklingshemmete er overgripere. Det ikke fordi de er "umennesker", det kan for eksempel være fordi de har sterke seksualdrifter og mangler impulskontroll og innsikt i andre mennesker.

Det er heller ikke slik at overgripere ikke har gode sider. De har det, det er ikke som om de går rundt å spiller skuespill 24/7 og hvis man bare har et godt øye med dem vil de før eller senere "avsløre seg". Mennesker er også konteksavhengige - bare tenk på renheklete rasister som helt oppriktig mener at mørkhudete er anderledes enn hvite. De har ingen problemer med at mørkhudete og lyshudete differensieres mellom. Dette er jo faktisk akkurat det du gjør i din tekst. Overgripere er en annen type mennesker enn de som ikke er det.

Jeg mener ikke at man skal skjønne et de er overgripere. Jeg mener at mennesker som er i stand til å skade mangler empati (vi har seksualdrifter alle sammen, og ganske mange i befolkningen er til enhver tid seksuelt utilfredsstilt uten at det fører til overgrep) - og at den mangelen på empati selvfølgelig vil gi seg utslag på andre måter også. Jeg tenker at dette er det motsatte av farlig å hevde - jeg mener at en skal være var på signaler fra andre og ikke la seg blinde til å tro at mennesker som utviser mangel på empati på enkelte områder ikke også kan gjøre det på andre.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat