Sv: Bøker lest i 2010
1. Jeffery Deaver: Sovedukken. Spennende. Denne gang med Kathy Dance som etterforsker. Foretrekker nok bøkene der Lincoln Rhyme er hovedpersonen. Men spennende, altså!
2. Jane Fallon: Elsker? Elsker ikke! Chick lit. Helt ok tidtrøyte.
3. Jo Nesbø: Panserhjerte. Krim. Nok en god bok fra hans hånd.
4. Judith O'Reilly: Wife in the North. Blogg i bokform, litt sånn chick-lit-aktig, men ikke helt likevel. Grei nok, lå lenge mellom de andre bøkene lengre opp på listen her.
5. Karin Alvtegen: Skygge. Krim. Sånn passelig. Treig i begynnelsen, men tok seg godt opp etter hvert.
6. Juan Gómez-Jurado: Guds spion. Spenning fra Vatikanstaten. Denne likte jeg godt!
7. Val McDermid: Siste fristelse. Spenning. Og spennende var den også.
8. Val McDermid: Under blødende hender. Spenning. Men ingen højdare.
9. Marie Louise Rudolfsson: Hvitnos og Vips (barnebok). 7-åringen er helt på hestekjøret. Skrekkelig kjedelig, synes jeg.
10. Jens Lapidus: Cash. Narko-jetsetliv i Stockholm. Hadde litt problemer med innlevelsen i starten, men den tok seg opp, synes jeg.
11. Jon Gangdal: Jeg elsker deg, og jeg finner deg uansett. Om en kvinne på flukt fra voldelig partner. Kjipe greier.
12. Xiaolu Guo: Fremmedordbok for kjærester. Denne likte jeg godt! Om en kvinnelig kineser som skal lære seg engelsk. Språket i boken utvikles ettersom hun blir bedre i språket. Morsomt vri. Og en søt kjærlighetsfortelling.
13. Tove Jansson: Mummipappa på eventyr. Faktisk den første av hennes bøker jeg har lest. Jeg er ikke helt frelst, men skal lese mer av henne, kjenner jeg.
14. Tove Jansson: Sent i november. Fikk ikke helt taket på denne heller, skal prøve en til.
15. Thomas Halling: Bli sammen. Barnebok, for storesøster.
16. Harlan Coben: En siste sjanse. Tja. Ikke overimponert. Nei, jeg kjedet meg litt.
17. Tove Jansson: Kometen kommer. Denne likte jeg best av de Jansson-bøkene jeg foreløpig har lest.
18. Terje Formoe: Kaptein Sabeltann på Pinky på skattejakt i Kjuttaviga.
Denne har jeg vel lest 1000 ganger, men tenkte at jeg kan jo godt skrive den opp her. Moro for minstemann.
19. Val McDermid: Mord etter boken. Spenning. Synes hun skriver godt.
20. Ann Hood: Strikkesirkelen. Likte den godt. Varmt og sårt om savn og tap.
21. Vilnius lommeguide
22. John Ajvide Lindqvist: Menneskehavn. Merkelig bok, er ikke helt sikker på hva jeg syntes om den. Gripende på et vis, men underlig.
23. Jean de Brunhoff: Babar på reise
24. Terje Formoe: Kaptein Sabeltann og Pinky på skattejakt i Kjuttaviga. Denne har jeg også lest uendelig mange ganger, men jeg fører den opp. Moro for minstemann.
25. St. mld nr. 14 (2007-2008) Dataspill. Kan føre opp pensum også, sant? Interessant nok, forsåvidt.
26. Thorbjørn Egner: Karius og Baktus. Lillebror koser seg. Storesøster kjeder seg.
27. Endre Lund Eriksen: Pelle blir rappa. Lettlest for storesøster.
28. Camilla Läckberg: Fyrvokteren. OK. Hun har godt driv, synes jeg, men det var ikke så veldig spennende.
29. Stine Jarmund Bratlien: Dataspill og omsorgsetikk : en kvalitativ undersøkelse av syvåringers bruk av dataspill og deres moralske vurderinger
30. Lin Hallberg: Torsdager med Sigge. (Barnebok). Gjeeesp.
31. Eva Liestøl: Dataspill : innføring og analyse (pensum)
32. Bjørn Bjørnsen og Anne-Kristine Kronborg: Hele folket i hus : OBOS 1970-2009. Interessant om byutvikling og boligbygging
33. Annette Tison og Talus Taylor: Barbapapa på arbeid (barnebok)
34. Val McDernid: Retterstedet. Krim. Helt ok.
35. Sinéad Moriarty: The baby trail. Lettlest chicklit-type.
36. Wien /Gyldendals reiseguider. Ja, jeg leser sånt fra perm til perm når jeg er ute på tur...
37. Jean de Brunhoff: Kong Babar. Barna går ikke lei.
38. Jean de Brunhoff: Babar på reise
39. Jean de Brunhoff: Historien om Babar, den vesle elefanten
40. Ken Follett: I all evighet. Frittstående fortsettelse av Stormenes tid. Denne har jeg hatt på vent lenge, og ikke helt orket å begynne på. 1100 sider, og veldig engasjerende, synes jeg. Anbefales!
41. Oslo i gamle og nye bilder. Fotobok, sånne liker jeg!
42. Are Kalvø: Syden. Småmorsomt
43. Katie Pierce: Jennys nye bestevenninne. Hestebok, høytlesing for storesøster. Stønn.
44. Siri Østli: På høye hæler over Grønland. Norsk chick-lit. Fornøyelig, og veldig lettlest.
45. Nina E. Høye: Oscarshall. Var på omvisning der i går, og gikk hjem og leste boka
46. Henning Mankell: Den usylige mannen. Wallander-krim på det jevne.
47. Johan Theorin: Nattefokk. Bra, men ikke så bra som jeg hadde forventet, etter alle lovordene jeg hadde lest om den.
48. Jens Lapidus: Aldri fucke opp. Litt skuffende oppfølger til "Cash"
49. Jan Mehlum: Det ingen vet. Helt OK krim. Ikke veldig spennende.
50. Lisa Jewell: The truth abut Melody Browne. En av de chick-lit-forfatterne jeg liker godt. Denne var ikke så veldig chick-lit-aktig, synes jeg. Men fin.
51. Åsa Linderborg: Meg eier ingen. Har hatt lyst til å lese denne lenge. Veldig gripende og sterk.
52. Mary Ann Shaffer: Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai. Denne var veldig søt! Anbefales som sommerlektyre
53. Kristopher Schau: På vegne av venner. Denne var rørende og flott, synes jeg. Han har definitivt flere sider, den godeste Schau.
54. Are Kalvø: Nød. Tja.
55. Akin Düzakin: Lukas bygger olabil. Bildebok. Veldig søt.
56. Merete Morken Andersen: Raske reven Rogers lille rotebok. Bildebok. Veldig søt den også.
57. Roald Dahl: Onkel Oswald. Denne hadde jeg lest før, men hadde lyst på et gjensyn med. Den er utrolig morsom.
58. Tor Åge Bringsværd: Bløtkakemannen. Denne fikk jeg ikke taket på i det hele tatt, men leste den ferdig likevel.
59. Ragnar Hovland: Sjølvmord i skilpaddekafeen. Dette var gjen-lesning til stor fornøyelse. Dette er en av mine favorittbøker. Den er fantastisk morsom, absurd, tørr og smart. Anbefales!
60. Bodil Vidnes-Kopperud: Ønskejenta. Barnebok, leseløve, faktisk. Om adposjon. Helt nydelig. Såpass at jeg begynte å gråte...
61. Neil Gaiman & Terry Pratchett: Good omens. Hyggelig gjenlesning. Ustyrtelig morsomt.
62. Kajsa Ingemarsson: Bare vanlig vann. Chick-lit. HAr lest dem verre. Underholdende.
__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)
Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
|