Vis enkelt innlegg
Gammel 22-02-07, 16:40   #40
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det morsomt med slike variasjoner. I Tröndelag er det en del som uttaler navnet mitt med tonem 2 også..

Nå vet jeg ikke hva du heter, men jeg kan jo gå ut fra at du kanskje heter Elin. I tilfelle er det nokså morsomt, synes jeg. Her i byen sier nemlig mange (de fleste?) Elin med tonem 2 (som bønner). Jeg oppdaget i nesten-voksen alder at de fleste andre steder sier Elin med tonem 1. Nå kjenner jeg så mange tonem 1-Eliner at jeg nesten har begynt å si det selv. Det vil si; jeg uttaler det slik den som eier navnet vil at det skal uttales. Jeg er tante til en tonem 2-Axel, men de fleste andre jeg kjenner er tonem 1-Aksel-er.

I tillegg er det mange som har trykk på siste stavelse i Elin, og det gjør at dette navnet kan uttales på tre ulike måter. Dette med trykkforskjeller har jeg også lagt merke til i navn som f.eks. Eirin.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat