Vis enkelt innlegg
Gammel 25-11-17, 13:03   #31
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luksusvarer på billigsalg

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er litt delt på dette med Black friday. Som fenomen syns jeg det er ganske disgusting, fordi det hauser opp en kjøpementalitet som på ingen måte er sunn. På den andre siden vil jeg aldri kritisere noen for å faktisk benytte seg av tilbudene, fordi for noen så er dette en mulighet til å få byttet ut den 30 år gamle vaskemaskinen som man ikke har hatt råd til å fornye. Så jeg syns man skal holde seg for god til å vurdere motivene til de handlende, og heller kritisere handelsstanden for å hause opp et kjøpepress som fører til at ganske mange handler mer enn de trenger, og de skaper illusjoner av behov.

Jeg var så teit at jeg benyttet gårsdagen til å kjøpe en fullpris-støvsuger. Ikke fordi det var dumt å kjøpe den til fullpris, vi hadde sett oss ut akkurat den vi ville ha, og den var okke på salg noen steder, og det var NÅ vi trengte den, men dumt fordi jeg måtte bruke unødvendig mye tid på å få hentet den fordi det var kreisibanana i butikken. Jeg kjente også på en snobbete skamfølelse av å stå der med den digre esken på bussen hjem, fordi nå trodde alle at jeg hadde handlet på Black friday. Og den skamfølelsen syns jeg ikke noe om egentlig.

Jeg kjøpte også den eneste balsamen som funker på håret mitt, og siden den er dyr syns jeg det var helt ålreit å kjøpe den til en billigere penge.

Jeg syns i grunn det er litt trist at vi har et samfunn der pris er en statusmarkør, og at folk dermed føler det nødvendig å sloss for ei jakke. Da må vi alle, gjøre noe med holdningene våre, og kanskje ikke rettferdiggjøre et hvert luksuskjøp for oss selv hele tiden.

Pris er i høyeste grad blitt en statusmarkør for mange. I tillegg til at gode (og ofte dyrere) miljøvalg og sunn livsstil er blitt det. PT, økologisk, kortreist, selvplukket og elektrisk. Folk med god økonomi (og de som FØLER de har det på grunn av lave renter, bidragsfritak på lån og kredittkort), trenger ikke kjempe for å kjøpe jakker av et spesielt merke til 200 kroner. Det er noe med å ha valget til å la være.

Jeg skjønner godt at folk benytter anledningen til å handle inn noe til en vesentlig rimeligere pris, når de allikevel hadde planer om å kjøpe produktet. Men å løpe beina av seg for å få tak i en "rimelig" diamantring, eller krangle og kjefte seg frem til en juspresse eller billig moccamaster, det skjønner jeg ikke. Det er trist når TING blir så viktig at vi glemmer å oppføre oss sivilisert.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat