Vis enkelt innlegg
Gammel 23-01-18, 09:39   #28
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Hva som er "magisk" urt/krydder i en italiensk saus kommer helt an på hva du skal lage og til hva.

I en skikkelig god ragu (bolognese) så er det noen som bruker selleristang, gulrot, løk, hvitløk, tomater, sukker, salt, oregano, litt stjerneanis, litt finhakket bacon, kjøttdeig. En dæsj rød eller hvit vin.

Noen vil bytte ut stjerneanis med laurbærblad. Andre bruker muskat eller timian. Atter andre bruker rosmaring. Noen dropper vinen. Noen har i kyllinglever. Andre bruker litt helmelk eller matfløte oppi for å runde av den litt syrlige tomatsmaken.

Jeg mener sel jeg lager en virkelig god bolognese, og den aller beste blir med mine egne hermetiserte tomater (henkokte tomater, et fullstappet glass med tomater, litt salt og olivenolje, kokt i vannbad). Jeg bruner kjøttet, har i ørsmå terninger (0,5 mm x 0,5 mm) gulrot og selleristang, løk og hvitløk. Har jeg litt bacon bruker jeg det. Når løken er blank har jeg i tomater, et halvt glass vin, ikke så nøye på fargen, tar det jeg har eller bruker frosne vinrester fra frysen. Litt sukker, litt salt, mye oregano.

Man må BRUNE kjøttet. Man må KOKE det lenge nok til at all syrlighet blir vekk og grønnsakene blir møre. Det må være litt fett, litt syre, litt sødme og litt salt for at det skal bli godt.

Hvis du søker på "perfect bolognese" på pinterest eller tradisjonelt internett får du tusen varianter av krydder og kjøttyper. Prøv deg frem.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat