Vis enkelt innlegg
Gammel 14-05-19, 14:17   #25
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg for eller i mot vindkraft?

Jeg tenkte jeg skulle starte en ny tråd, men så fant jeg denne. Jeg er en av dem som er sterkt imot den utbygging av vindindustri som nå skjer, og jeg var med på støttemarsj for naturen i helgen. For hvert år blir det mindre natur i Norge. Vindkraftutbygging er den faktoren som nå kan gi det største tapet av naturarealer fremover. Og det finnes alternativer.

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Negative argumenter går på plassering, støy, fugl o.l. Det har NVE tatt hensyn til, etter det jeg har hørt, og de har tatt ut alle områder det har kommet innsigelser på (f.eks. rekreasjonsområder, også). Utfordringen er at det er mange kommuner som ikke har oppdatert Naturbase, og derfor er det viktig at man benytter tiden fram til høringsfristen 1. okt. med å få med sånne ting.

Uansett, den prosessen som er i gang, innebærer ikke utbygging, det skal fremdeles søkes konsesjon. Prosessen vil imidlertid føre til at hvis det blir søkt i ekskluderte områder, vil de få avslag med en gang.

NVE har ikke tatt hensyn til uberørt natur, rekreasjonsområder, dyreliv osv. Flere av (de fleste?) stedene som har fått konsesjon der det har blitt bygget eller bygges nå, er i uberørt natur. Det er i dag bygget 36 vindkraftverk (som hvert består av mange vindturbiner/"vindmøller"), med en produksjon på rundt 5 terrawatttime (TWh). Flere vindkraftverk er under bygging, og det er til sammen gitt konsesjoner for vindkraftanlegg som vil kunne produsere rundt 23 TWh, altså fem ganger så mye som det som er bygget pr nå. Hvis alt dette bygges ut, vil vindkraftanleggene beslaglegge om lag 1000 km2 areal. Myndighetene og bransjen ser for seg en omfattende utbygging på toppen av dette. Til én vindturbin kreves det 800 m vei og en oppstillingsplass på størrelse med en halv fotballbane. Det sprenges fjell, dreneres myr og ødelegges annen natur. Det er dramatisk.

Det siste du skriver stemmer heller ikke. NVE skriver selv følgende: Det vil være tillatt til å søke om konsesjon også utenfor de utpekte områdene, men NVE legger ikke opp til å gi søknader her samme prioritet.

Jeg oppfordrer de som ikke har lest så mye om konsekvensene av utbyggingen av vindkraft på land til å bruke litt tid på det. Det finnes mye stoff fra ulike sider.

Jeg er frivillig i DNT, som har tatt standpunkt mot utbygging av vindindustri i uberørt industri, som har en egen side som forklarer hvorfor organisasjonen har valgt å arbeide mot:
https://www.dnt.no/vindkraft/

Denne synes jeg tar opp mange sider ved diskusjonene som nå går om vindindustri på en god måte (men også fra noen som er mot), selv om jeg ikke er enig i alle formuleringer:
https://www.harvestmagazine.no/pan/n...jU5VCkEScBYTl4

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat