Vis enkelt innlegg
Gammel 18-03-18, 16:17   #199
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.847
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

uthevet setning nr 1: Jeg har hørt flere velutdannede kvinner i godt betalte jobber si at de "velger" å gå ned i redusert stilling fordi det krever så mye å ta vare på de gamle foreldrene deres. Jeg har også sett politiske forslag om at det må komme en lovfestet rett til redusert stilling for omsorgsarbeid, uavhengig av om det er for foreldre eller barn, og også hørt forslag om at "sykt barn"-ordningen må utvides til også å omfatte syke foreldre.

Uthevet setning nr 2: personlig syns jeg ikke at folk skal få lov til å bo upraktisk hvis de trenger hjelp fra det offentlige. Man bør få et valg når man søker om hjemmehjelp: betale selv for merarbeidet og merkostnadene det gir å få den hjelpen hjemme, eller flytte til en sentralt plassert eldrebolig.

Juridisk sett er det der veldig vanskelig, gitt. Også syke folk har rett til å bestemme selv hvor de skal bo. Og vi som samfunn har ikke rett til nekte folk hjelp når de trenger det. Så det er ikke så enkelt å få til. Jeg vet om noen kommuner som har prøvd å stille betingelser for å yte hjelp, det er ikke enkelt - og det er rettsavgjørelser på dette også - bla saken til forfatter Aksel jensen, som har satt presedens. Kommunen han bodde i, ville at han skulle flytte på sykehjem fordi det var for krevende å gi ham nødvendig helsehjelp hjemme. Det ville ikke han. Han fikk medhold.

jeg er usikker på om tvang er rette veien å gå. Ofte gjelder dette svært sårbare mennesker, og krav om flytting for å motta helsehjelp kan være ganske ubarmhjertig - og er uansett en prosess som tar tid - og folk har krav på nødvendig helsehjelp når behovet oppstår, ikke når forholdene ligger best mulig til rette for å gi helsehjelpen.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat