Vis enkelt innlegg
Gammel 21-12-20, 11:11   #19
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.551
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Topp-pynt som lyser og som ikke er stjerne?

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg tenker overhodet ikke på stjerner som kristne symboler, så dette var egentlig et overraskende spørsmål.

:uvitende og naiv julepynter:

I dette tilfellet er det vel et symbol på Betlehemsstjerna/julestjerna? Det står jo til og med i sangen: "Den skal skinne, for den skal minne oss om vår Gud, oss om vår Gud"

Jeg for min del hadde ikke tenkt på at spir var religiøst, men det må jo selvsagt symbolisere kirkespiret, som Kirsebær sier. Da jeg var barn, en gang på 80-tallet, var jeg på en humanistisk juletrefest, forkledt som "solsnufest". Det var som en vanlig juletrefest, bortsett fra at alt det kristne var skrellet vekk. Vi gikk rundt juletreet og sang alle ikke-kristne julesanger (dvs på "Så gjør vi så" hadde de omskrevet siste verset fra "Så gjør vi så når til kirke vi går" til "så gjør vi så når på skitur vi går" ). Anyway, der hadde de spir i toppen på juletreet. Så jeg tenker at når det var godtatt av HEF på 80-tallet må det vel kanskje være innafor likevel.

Jeg klæsjer sammen engler, nisser, stjerner, snømenn, mus, stall, bukker, religiøse og hedenske symboler i skjønn forening. Fikk en julekrybbe i keramikk, i gave fra mannens tante et år, som alltid må settes fram. I tillegg til et esel og en ku hadde den i utgangspunktet et lite lam, som eldstejenta elsket da hun var liten, og var overbevist om at var Sauen Shaun (den lignet faktisk litt). Så hun rappet den og lekte med den stadig vekk, og endte selvsagt med å knuse den. Hun stilte aldri spørsmålstegn ved Sauen Shaun sin rolle i juleevangeliet, men vi alle var ganske sjarmert av ideen om at Sauen Shaun var med.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 21-12-20 kl 11:18.
My er ikke aktiv   Svar med sitat